Het Eurovisie Songfestival blijft onverminderd populair in Nederland. Zeker na de winst van Duncan Laurence in 2019, waardoor Nederland dit jaar het grootste muziekevenement van Europa mag organiseren. Heel Nederland en in het bijzonder gaststad Rotterdam maken zich op voor de Songfestivalgekte.

John van Uden, bestuurslid van OGAE (Organisation Générale des Amateurs de l’ Éurovision), bevestigt de Songfestivalgekte. De officiële fanclub in Nederland zag zijn ledenaantal verdrievoudigen van 500 naar 1700 leden: “Ik denk dat het feit dat het songfestival naar Nederland komt wel van belang is voor de populariteit, omdat wij als fanclub onderdeel zijn van een Europees netwerk van fanclubs. We hebben een soort hoofdkantoor, waardoor we in nauw overleg staan met de organiserende omroep (EBU en de nationale omroepen).”

Groot fan

Van Uden is zelf al jaren lang fan van het Songfestival: “Mijn liefde voor het Eurovisie Songfestival is ontstaan toen ik nog kind was. Ik keek het festival in de jaren 60 en 70. Het was toen nog een enorm televisie-evenement. Het was destijds de enige echte show die er te zien was, die lang duurde en waar je dan als kind voor op mocht blijven als je oud genoeg was. Daarnaast maakten de puntentelling die eraan vast zat en het feit dat er iemand won, het ook spannend. Dit zorgde ervoor dat het een enorme impact had en dat het enorm is blijven hangen.”

Niet alleen Van Uden is groot fan. Ook de Tilburgse John Vermeer kan er geen genoeg van krijgen. In tegenstelling tot Guy de Hoog, eigenaar van kledingwinkel Nultien:

De groei van het Songfestival

John van Uden denkt dat het Songfestival wel is veranderd in de afgelopen jaren: “Het Eurovisie Songfestival is groter en groter geworden. De eerste keer dat ik zelf bij een Songfestival was, was in Stockholm in 2000. Toen was het nog een show van een avond. Toen waren er nog geen halve finales en voorrondes. Er waren toen wel landelijke voorrondes, maar toen was het nog geen spektakel dat een week duurt. In Stockholm was er best veel belangstelling voor het festival. Hierdoor werd het gehouden in een ijshockeystadion waarin keurig stoeltjes waren neergezet. Dat is nu niet meer denkbaar. Ik ben naar vijf songfestivals geweest. Ik heb het twee keer in Stockholm gezien en daarnaast heb ik het festival meegemaakt in Portugal, Wenen, Malmö en nu dus in Nederland.”

Dat de populariteit van het Songfestival is toegenomen blijkt ook uit de kijkcijfers van de finales:

Bron: Stichting KijkOnderzoek

Afgelopen jaar keken er ongeveer 4,5 miljoen mensen naar de winst van Duncan Laurence. Zijn overwinning is ook op zijn oude opleiding niet onopgemerkt gebleven. Op de Rockacademie in Tilburg zijn ze trots op hun alumnus.


Foto Audio: @hayleyycatherine (Unsplash)

Het Songfestival is dus weer populair in Nederland. Al waren er ook jaren dat vele mensen niks met het Songfestival te maken wilde hebben. De tops en flops op een rijtje:

Door: Rosalie van Blijenburgh en Joost Schreurs

Lees ook:VIDEO – Gratis kaarten Eurovisie Songfestival alleen voor Rotterdammers