De coronacrisis kent niet alleen verliezers. Bedrijven die plexiglas verkopen doen het nu juist beter dan voorheen. Verschillende bedrijven in Nederland geven namelijk aan dat zij hun omzet aanzienlijk zien stijgen, sinds winkels massaal anti-coronaschermen hebben aangeschaft om hun medewerkers te beschermen. In veel gevallen zijn de verkoopcijfers verdubbeld of is er sprake van een stijging van dertig procent, volgens plexiglasverkopers.

Het coronavirus zorgt nu al twee maanden voor chaos en bezorgdheid in het bedrijfsleven. De horeca, kappers en andere bedrijven moesten tijdelijk hun deuren sluiten. Ondanks alles zijn er ook zaken die juist extra winst maken, zoals plexiglasverkopers. “Op één dag verkochten wij eerst dertig producten, inmiddels zijn het zestig à zeventig bestellingen per dag”, vertelt Timoti Babakhani, eigenaar van Plexideal.nl.

Anti-coronascherm

De reden voor deze groei? Plexiglas wordt de laatste tijd veel gebruikt om medewerkers van supermarkten en andere bedrijven te beschermen tegen het coronavirus. Mensen die werken in vitale beroepen worden iedere dag blootgesteld aan klanten en patiënten die het virus mogelijk met zich meedragen. Met een anti-coronascherm is de kans iets minder groot dat medewerkers en consumenten besmet raken. Eventuele nies- en hoestdruppels bereiken de medewerkers niet, doordat ze door een wand van plexiglas worden gescheiden van de klanten.  Inmiddels worden dergelijke schermen ook veel gekocht door taxibedrijven, stadsbussen, apothekers en snackbars, volgens de mede-eigenaar van Vos Kunststoffen, Arnoud Vos.

 Deurbeleid

De plexiglazenwand is vooral in opkomst, sinds het nieuwe deurbeleid werd ingevoerd voor winkels. De regering besloot op 24 maart om nieuwe maatregelen in te stellen binnen het bedrijfsleven. Het deurbeleid moet ervoor  zorgen dat de kans op besmetting vermindert. Een paar nieuwe regels zijn: mensen moeten nu verplicht een winkelwagen meenemen in de winkel, sommige kassa’s worden gesloten, er mag maar een beperkt aantal klanten de winkel in en iedereen moet anderhalve meter afstand van elkaar houden. Veel bedrijven besloten het plexiglas te installeren als extra maatregel om hun medewerkers te beschermen.

De meeste kunststofbedrijven geven aan dat ze de toegenomen vraag aankunnen. Tot nu toe hebben ze geen extra werkkrachten nodig. Wel moeten extra uren worden gedraaid om alle producten te kunnen leveren en iedereen te helpen. “We zijn vooral slimmer gaan werken, waardoor we geen extra handen nodig hebben. Iedereen moet nu wel extra uren draaien”, aldus Timoti Babakhani.

Tijdelijk

De winkeleigenaren verwachten wel dat de toename in de vraag naar plexiglazen van korte duur zal zijn. Als iedereen voorzien is van plexiglas en de coronacrisis voorbij is, zullen de zaken weer normaal lopen, denkt Melvin Kraats, vestigingsmanager van PerlaPlast Kunstshop. “Zo’n glas stop je één keer in een taxi of in een supermarkt en dan is het klaar. Nu is er veel vraag naar, maar dat zal later weer afzwakken.”