TILBURG- Het moederbedrijf Takeaway, waar Thuisbezorgd.nl onder valt, behaalde in de eerste drie maanden van 2020 een omzetstijging van 11% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2019. Dat blijkt uit de kwartaalupdate, die op hun eigen website is gepubliceerd.

De omzetstijging van ‘s werelds grootste onlinebezorgservice is te verklaren vanwege de ontwikkelingen rondom het coronavirus. Sinds 24 januari van dit jaar verspreidde het virus zich snel door Europa. Mensen mogen het huis niet meer uit, behalve voor onder andere het boodschappen doen. Hierdoor nam het aantal thuisbezorgd-bestellingen rap toe.

Ook Nederland werd getroffen, waardoor de omzet daalde. Joris Wilton, manager Investor Relations van Takeaway, terug. “De situatie veranderde snel en we waren benieuwd of het bezorgen van eten nog wel zou mogen.”

‘Bezorgers werden door de politie staande gehouden’

Sluiten horeca

Zondagavond 15 maart werd een onverwachte persconferentie door minister-president Rutte en voormalig minister van Volksgezondheid Bruins georganiseerd om extra maatregelen te treffen voor de strijd tegen covid-19. Alle sociale gelegenheden, waaronder de horeca moesten hun deuren sluiten tot minimaal 6 april, maar voor de bezorgservices veranderde niks. Toch merkte Wilton dat er wel degelijk een negatieve ontwikkeling gaande was voor Thuisbezorgd. “Mensen gingen ineens massaal naar de supermarkt om een voorraad in te slaan. Daardoor – en dat is logisch- maakten de mensen eerst hun eigen eten op en liepen de online bestellingen fors terug.

Extra maatregelen

Met de toename van het aantal maatregelen door de overheid, besloot ook Thuisbezorgd hun dienst corona-proof te maken. Wilton: “Er heerste heel veel onduidelijkheid over de bezorg service, ook bij de politie. Zo werden bezorgers op straat staande gehouden door de politie, omdat zij dachten dat het verboden was.”

‘Normaal breken nu de donkere maanden voor ons aan’

De contactloze bezorging werd ingevoerd en de anderhalve meter afstand werd gewaarborgd. “We hebben baat gehad bij van de verveling en het ‘hamsteren’ van mensen. Zo zijn uiteindelijk de bestellingen in een rap tempo toegenomen”, vertelt de manager Investor Relations.

Ook de Thuisbezorgd-bezorgers in Tilburg houden zich aan de anderhalve meter afstand door met krijt aangegeven vakken. Max Toemen
‘Profiteren’

Met een goede eerste kwartaal achter de rug, kijkt Joris Wilton optimistisch uit naar de volgende. “Een prognose kunnen we niet doen, maar normaal zijn de volgende twee kwartalen minder succesvol. De warmere maanden zijn voor ons meestal ‘donkere maanden’ want mensen zitten op het terras en gaan uit huis. Nu is dat voorlopig niet mogelijk dus dat biedt kansen voor ons.”