Juist nu is de creatieve sector belangrijker dan ooit om mensen op de been te houden. Heel Nederland zit thuis, met sociale media als enige uitlaatklep. Muzikanten pakken hun kans om van zich te laten horen. Maar niet alles is rozengeur en maneschijn.

Vier muzikanten vertellen over hoe zij hun hoofd boven water houden gedurende deze crisis. De consensus is: we hebben nu meer tijd om te produceren. Sander Metz en Helen Botman hebben hun mindset compleet omgegooid. “Hoe zou je met al de veranderingen van nu mogelijkheden kunnen zien en mee kunnen bewegen?” vraagt Botman zich af. Met online huiskamerconcerten probeert ze haar publiek te verbinden. In dit interview vertelt ze hoe dat in zijn werk gaat.

Sander Metz pakt het anders aan. Hij geeft onder meer online muziekles aan kinderen en was een van de eersten die buitenconcerten bij verzorgingstehuizen gaf. “Ik vind het een hele leuke bezigheid om nieuwe paden in te slaan,” vertelt hij. Lees hier over al zijn bezigheden rondom muziek.

Jesper Weerheijm merkt geen toename aan zijn creativiteit. “Ik denk niet dat ik creatiever ben geworden; je bent creatief of je bent het niet. Nu ik thuis zit kan ik die creativiteit goed benutten.” Hij heeft een project opgezet waarbij verschillende folkmuzikanten van allerlei bands bekende nummers coveren. Op deze pagina kan je daar meer over lezen.

Ook Wim Vercruysse merkt creatiever te zijn. Hij is een Vlaamse muzikant en heeft te maken met een volledige lockdown. In dit interview vertelt hij daar meer over. “Ik kan mezelf opsluiten in mijn homestudio en veel nieuwe muziek produceren. Je maakt alleen niets meer mee, waardoor je inspiratie op een gegeven moment opraakt.” Hij ziet dat, doordat muzikanten massaal hun projecten delen, er verzadiging ontstaat bij het publiek.

Ook bij Botman vormt dit een probleem. In het dagelijks leven geeft zij huiskamer- en theaterconcerten. Nu doet ze dat, net als menig ander muzikant, gratis en voor niets online. Ze zit dus zonder inkomsten. Ze merkt ook dat er aan veel muzikanten wordt gevraagd of ze gratis willen optreden. “Dat is in strijd met de Fair Practice Code, de gedragscode voor de culturele sector. Aan de ene kant wil je meedoen met geven. Maar een bakker staat nu ook niet gratis brood uit te delen.”

Alle vier de muzikanten kijken uit naar wanneer de crisis voorbij is. Vercruysse: “Je krijgt wel veel reacties online, maar je haalt veel meer uit de live optredens. Live optredens blijft toch wel het plezantste om te doen. Daar doe ik het eigenlijk wel voor.”