Hoe is het voor muzikanten om ineens alles online te moeten doen? Gaat dat ze goed af, of zijn er toch onvoorziene problemen? Muzikant Helen Botman legt uit hoe zij het aanpakt. Ga naar dit nieuwsbericht om te lezen hoe het andere muzikanten vergaat.

“Net als iedere andere artiest zagen wij vorige maand floep onze agenda leeg geveegd worden,” vertelt Helen Botman, zangeres van beroep. Normaal gesproken organiseert ze thuis- en theaterconcerten en treedt ze op met haar partner, Peter van Vleuten. Ze geeft ook privézangles en heeft een online coachingprogramma dat ze binnenkort weer wil opstarten.

Huiskamerconcerten

Samen met haar vriend is ze begonnen met het geven van online huiskamerconcerten. “We waren in het begin wat terughoudend. Geeft zo’n video wel de sfeer weer die we ervaren als we optreden? Maar het werkte enorm goed, dat hadden we niet verwacht.”

Nu ze thuis zit, heeft ze meer tijd om te schrijven. “Je moet creatief zijn in deze situatie en nieuwe manieren vinden om verder te kunnen. De online concerten zijn bijvoorbeeld een andere creatievorm.” Botman denkt dat creatief denken te maken heeft met mogelijkheden zien. “Hoe zou je met al de veranderingen van nu mogelijkheden kunnen zien en mee kunnen bewegen?”

Red Couch Concert

“We zijn begonnen met twee keer per week een concert. We gaan nu naar een keer per week om ons publiek niet te verzadigen. Gelukkig horen we geluiden vanuit ons publiek dat dat niet het geval is.” Aanstaande zondag komt de negende aflevering van het Red Couch Concert. Best veel, vindt Botman.

Maar de rode bank brengt niet alleen maar rozengeur en maneschijn. “Waar we onze hersenen op laten kraken is dat we de concerten nu online gratis aanbieden. Maar dit is wel ons werk, iets waar we normaal gesproken entreekaarten voor verkopen.” Ze heeft ook een functie om ‘iets in de virtuele hoed te gooien’, maar dat levert op de lange termijn niet genoeg geld op. Muzikanten worden regelmatig gevraagd gratis te spelen. Bijvoorbeeld voor livestreams, maar ook voor verzorgingstehuizen in de buurt. “Dat is in strijd met de Fair Practice Code, de gedragscode voor de culturele sector. Aan de ene kant wil je meedoen met geven. Maar een bakker staat nu ook niet gratis brood uit te delen.”

Tot zo, TOZO

Botman heeft een beroep gedaan op de TOZO, de tijdelijke overbruggingsmaatregel zelfstandig ondernemers. “We kunnen nu nog onze boodschappen betalen, maar dit kunnen we niet een paar maanden volhouden.” Ze is een kleine onderneming en daardoor erg wendbaar in het vinden van nieuwe ideeën. “Floep en we gaan door.”