Gamen wordt steeds belangrijker in de huidige maatschappij en zeker tijdens de coronacrisis. Voor werkende ouders kan het soms best een klus zijn om thuis les te geven, maar daar kunnen leerzame games als Squla en Yoleo goed van pas komen. Serious games en gamification’ maken steeds vaker deel uit van ons dagelijks leven.

Om de impact van serious games en gamification uit te leggen, is het handig om te weten waar we het precies over hebben. Want makkelijk is het niet, vertelt Jeroen de Groot, eigenaar van serious game bedrijf Digitalrocks. “De termen gamification en serious games worden vaak door elkaar gebruikt. Ik doe het zelf ook. Op mijn website gebruik ik de term gamification terwijl ik technisch gezien serious games ontwerp.” Check hieronder de tool om verwarring te voorkomen.

Loading...

Loading…

Hoewel gamification en serious games van elkaar verschillen hebben ze toch een belangrijk gezamenlijk doel. De Groot vertelt: “Ik denk dat ze overlappen, doordat ze allebei op een leuke en speelse manier iets willen leren aan kinderen en volwassenen. Neem bijvoorbeeld de normen en waarden van een bedrijf. Als ik die één keer aan jou vertel, blijft het niet hangen. Maar als ik dat elke dag in een app laat verschijnen op je scherm dan heb je het sneller door. Hetzelfde geldt voor een serious game.”

Toepassing in het dagelijks leven
Zo’n serious game of gamification lijkt misschien een ver-van-je-bed-show. Gamedesigner De Groot: “We spelen ook eigenlijk maar een hele bescheiden rol met iets als gamification.” Toch is de kans groot dat je er al eens mee te maken hebt gehad. Het bedrijf Ijsfontein maakte twee jaar terug een serious game voor jongeren met depressieve klachten en hun omgeving. Ze willen zo meer aandacht voor dit onderwerp en zorgen dat jongeren zichzelf en andere beter kunnen helpen als ze nergens anders terecht kunnen.


.
Maar het wordt ook gebruikt voor bijbaantjes. “Ook in de horeca wordt serious gaming ingezet”, vertelt Maarten van Broekhoven van het Tilburgse bedrijf Studio Rightside. “Tijdens mijn part-time dienst bij Shapers heb ik de game Guest Quest gemaakt voor Toerisme Utrecht. Die game leerde horecapersoneel om gastvrijer te zijn. Ze liepen in het spel met de gast en moesten daarin zo gastvrij mogelijk zijn. Daarbij speelden ze zes minigames als oefening”

Serious games worden al jarenlang gebruikt. Zie hieronder de geschiedenis in de tijdlijn. Tekst gaat verder na de tijdlijn.

Werken met een handicap
Eenvoudig om een serious game rondom een thema te ontwikkelen is het niet, laat De Groot weten. “ Je moet met ontzettend veel aspecten rekening houden. Een game mag niet te leuk zijn, want dan onthoud je het niet, maar ook niet te zakelijk of te leerzaam, dat maakt het saai. Het gaat dus om een goede balans. ”

Van Broekhoven beaamt dat. “Je werk als gamedesigner is al niet makkelijk omdat er zoveel disciplines samen komen. Serious games ontwerpen maakt het nog lastiger, omdat je iets maakt dat ook nog een ander doel heeft. Vaak gamen mensen om even te ontsnappen aan de werkelijkheid, en niet om iets te leren. Games moeten voor hen vooral leuk zijn. Je ziet games die leuk zijn, een leerzaam doel hebben en een breed publiek spreken nog niet zo veel op de markt. Ik hoop daar met mijn bedrijf verandering in te brengen.”

Succesverhaal
“Ik merk dat de resultaten van de games over het algemeen best goed zijn”, vertelt De Groot. “Het gaat mij erom dat mensen na het spelen van het spel zich bewuster zijn van het onderwerp en niet hoeveel van de game zelf is bijgebleven. Dat wil je graag.”

Voor Van Broekhoven is de game geslaagd als het niet alleen een functie vervult, maar ook voldoende leuk is. “Waarom maak je anders een game? Het aansluiten bij de belevingswereld en het vermaken van de beoogde doelgroep is naar mijn mening een van de belangrijkste factoren die ervoor zorgt dat een serious game of gamified product geslaagd is. Daarbij is net zo belangrijk dat ook het ‘serious’ doel waarvoor de game gemaakt is wordt behaald.”

De wereld verbeteren door middel van games
Naast dat de games leerzaam zijn, zou Van Broekhoven ook graag de wereld een beetje verbeteren door middel van zijn spellen. “ Zelf heb ik er momenteel geen tijd voor omdat ik zo druk ben maar je zou natuurlijk iets op de problemen rondom de coronacrisis kunnen bedenken. Neem het anderhalve meter afstand probleem. Dat soort dingen zou ik graag aanpakken.”

Ook wil Van Broekhoven graag anderen inspireren en motiveren mee te denken over zulke games. “Ik heb een pilot gedraaid Goed Game Design in de LocHal in Tilburg. Daar kwamen ontzettende toffe dingen uit. Zo bedacht een groepje mensen een game waarbij de verandering in de biodiversiteit te zien is. Weer een ander groepje bedacht een game om voor jezelf uit zoeken wat je het meest belangrijk vind om positief te veranderen in de wereld. Deze pilot hoop ik na de crisis wel weer op te pakken om zo het enthousiasme voor serious games nog groter te maken.”