———- NEDERLANDONDERNEEMT tijdens Corona———-

In de serie NEDERLANDONDERNEEMT tijdens Corona, bericht ik over het reilen en zeilen van ondernemingen tijdens de Coronacrisis in ons land. Hoe komen bedrijven deze vervelende tijd door zonder té veel aan winst en bekendheid in te boeten? Met vandaag deel 2: Kappers ondanks corona níet met handen in het haar.

Door: Jasper Kluten

BUNDE- Door de coronacrisis kampt de beroepsgroep ‘uiterlijke verzorging’ met een probleem. Alle kappers in Nederland hebben, op last van de overheid, hun zaak noodgedwongen voor onbepaalde tijd moeten sluiten en hopen hier op 21 april duidelijkheid over te krijgen in een nieuwe persconferentie. De sluiting zorgt, voor ‘Kapsalon Anja’ en ‘Indigo haarverzorging’ uit Bunde, niet voor echte paniek, hoewel beide ondernemers wel hopen weer heel snel aan de slag te kunnen.

“Ik kan me niet voorstellen dat ik begin mei alweer aan de slag kan. Er zullen dan zo ontzettend veel onduidelijkheden ontstaan dat ik denk dat de overheid het niet aandurft om ondernemingen binnen de sector ‘uiterlijke verzoring’ weer te heropenen. — Maurice Stals, Indigo haarverzorging Bunde

 

Hygiëne-maatregelen

Er heerst eigenlijk maar een devies voor kappers in Nederland, wachten op de persconferentie van Mark Rutte. Kapper Maurice Stals, eigenaar van Indigo haarverzorging Bunde, waagt zich niet aan speculeren wanneer de kapsalon eventueel weer open kan: “Ik kan me niet voorstellen dat ik begin mei alweer aan de slag kan. Er zullen dan zo ontzettend veel onduidelijkheden ontstaan dat ik denk dat de overheid het, mede onder druk van ‘de vereniging van kappers’ die de maatregelen willen rekken, niet aandurft om ondernemingen binnen de sector ‘uiterlijke verzoring’ weer te heropenen. Er zal eerst duidelijk moeten worden met welke restricties wij weer aan het werk kunnen. Ook zal er eerst geïnvesteerd moeten worden in voldoende en kwalitatieve artikelen die de hygiëne waarborgen, zoals mondkapjes. Deze zijn er nu nog niet met een dermate goede kwaliteit”, aldus Stals.

Kapster Anja Schouren, eigenaresse van ‘Kapsalon Anja’, betwijfelt eveneens de kwaliteit van mondkapjes: “Het verbaasde mij dat er een tijd geleden enorm veel sites waren met mondkapjes in het aanbod, tegen relatief lage prijzen. Toen ik vervolgens een week later wederom online keek waren advertenties over mondkapjes een stuk geringer. Zelf heb ik in ieder geval al een behoorlijk aantal mondkapjes ingeslagen, waardoor ik de eerste maanden wel door kan komen. De vraag is wel of dit daadwerkelijk voldoende bescherming zal bieden.”

kapster Anja Schouren, eigenaresse van ‘Kapsalon Anja’ Anja Schouren

“Het verbaasde mij dat er een tijd geleden enorm veel sites waren met mondkapjes in het aanbod, tegen relatief lage prijzen. Toen ik vervolgens een week later wederom online keek waren advertenties over mondkapjes een stuk geringer.” — Anja Schouren, ‘Kapsalon Anja’

Een gesloten deur en gedoofde lichten, kapsalon Anja houdt haar deuren al een maand gesloten. Jasper Kluten

Restricties

Mocht de overheid besluiten de kappers weer te heropenen. Zal de vraag zijn op welke manier dit zal gaan. Dat er beperkingen komen op het aantal mensen binnen de kapperszaak is duidelijk voor Schouren: “Ze hebben het tijdens de persconferenties al over ‘de anderhalve meter-samenleving’. Binnen mijn zaak betekend dit dat er niet meer dan een x-aantal personen binnen mogen zijn. Dit gaat natuurlijk wel zorgen voor oponthoud en dus nóg strakkere schema’s.”

In beeld: van wanhopige, boze tot luchtige, ludieke reacties. Feit blijft: men zal naar alternatieven moeten zoeken. www.twitter.com

“Ik denk dat er in de toekomst bijvoorbeeld geen gasten van verschillende families tegelijkertijd in de kapsalon mogen komen, op dit moment wordt door de overheid op alle gebieden afgeraden om contacten te hebben met andere families. Dit wordt echt niet zomaar teruggedraaid.” — Maurice Stals, indigo haarverzorging Bunde

Stals denkt dat er ook restricties komen op andere persoonlijke zaken: “Ik denk dat er bijvoorbeeld geen gasten van verschillende families tegelijkertijd in de kapsalon mogen komen, op dit moment wordt door de overheid op alle gebieden afgeraden om contacten te hebben met andere families. Dit wordt echt niet zomaar teruggedraaid”. Voor de kapper, die op een dag gemiddeld 25 man in zijn kapperszaak verwelkomt, zorgt dit wel voor twijfels of dit nog mogelijk is wanneer er restricties met betrekking tot families zullen komen.

Het bord in de tuin van Maurice Stals (Indigo haarverzorging) is op dit moment het enige wat de kapper doet denken aan zijn beroep. Jasper Kluten

Economisch

Over het economische effect van het coronavirus op de kapperszaken is nog weinig bekend. Ook hierin willen beide kappers niet al te veel speculeren. Als de aanschaf van mondkapjes bijvoorbeeld een dure investering zal zijn, zal dit op een bepaalde manier moeten worden terugverdiend volgens kapster Anja Schouren van ‘Kapsalon Anja’: “De beschermingsartikelen zijn dan, hoe vervelend ook, onderdeel van een knipbeurt geworden. Dit zal dus ook in de kosten worden doorberekend”. Overigens verwacht de Bundes kapster geen enorme prijsstijging: “Ik denk dat er een gemiddelde prijsstijging zal komen van drie tot vijf euro, dat valt nog redelijk te overzien. Zeker als je bekijkt dat een normale knipbeurt bij de heren veertien euro bedraagt.”

Maurice Stals, eigenaar van ‘Indigo haarverzorging Bunde’ waagt zich nog niet aan een voorspelling op het gebied van veranderende prijzen. Wel verwacht hij aan de financiële kant binnen zijn kapperszaak, mede door een opgebouwde spaarbuffer, geen enorme deuk zal oplopen door het coronavirus: “Een kappersbezoek behoort toch voor veel mensen tot een ‘basis-luxe’. Er zijn heel veel mensen die er gek van worden dat ze, mede door het virus, nu niet meer naar de kapper kunnen. Op het moment dat de kappers weer open mogen, is dit voor veel mensen natuurlijk aanleiding om gelijk naar de kapper te gaan”. Stals vergelijkt de situatie van een kapsalon met die van een café. “Zelf zou ik het bijvoorbeeld al minder gezellig vinden als ik een ober met handschoentjes en een mondkapje zie. Terwijl ik het bij een kapper veel beter zou kunnen plaatsen, aangezien hij/zij fysiek contact heeft met de klant. Daarnaast komen bij een café veel meer mensen tegelijk samen. Ik zou me niet kunnen voorstellen dat het gezellig is om slechts met 2 man op een leeg terras te zitten. Een kapsalon mét restricties zorgt er nog steeds voor dat de behoefte van een klant bevredigd zal worden”, meent Stals.

Bezigheden

Om toch bezig te blijven waagden beide kappers zich aan online-cursussen om hun vaardigheden onder de loep te nemen en waar nodig bij te schaven. Schouren hierover: “Ik krijg mijn tijd echt wel vol hoor, online bespreken we sowieso op een besloten kappersgroep op Facebook de nodige zaken. Ook zijn er leermomenten van twintig minuten waarin je dingen kan opsteken van andere kappers. Ik leer op deze manier weer om te verven met nieuwe kleuren en nieuwe trucjes met de tondeuse”, aldus de kapster.

Zogenoemde ‘kapperdummies’, de enige ‘hoofden’ die kappers aanraken tijdens het coronavirus www.google.com

Ook Stals krijgt de tijd gedurende de quarantaine echt wel om: “Ik volg ook cursussen online, we krijgen hierin praktijktips maar ook een opfriscursus voor productinformatie. Daarnaast help ik mijn schoonouders met dingen aan het huis. Bezigheden die ik normaal gesproken, door mijn drukke leven, niet kan doen. Dan is het mooi om hen daarin te helpen. Wél moet ik zeggen dat het ook een enorme keerzijde heeft. Je bent met allerlei randzaken bezig. Die gaan van financiën tot en met hygiëne, in dat opzicht mis ik rust aan mijn hoofd. Iets dat echt weggehaald kan worden als er meer duidelijkheid kan komen. Laten we daar dan ook op hopen”, besluit de coiffeur.