Verschillende branches en sectoren hebben het lastig in tijden van corona. Zeep daarentegen gaat momenteel als warme broodjes over de toonbank in de supermarkten. Niet alleen voor de grote, internationale bedrijven gaan de zaken goed. Nederlandse bedrijven merken ook dat de vraag toeneemt.

“Het gaat heel goed met ons”, aldus Rinske Verberg van het Utrechtse Werfzeep, dat zelf zeep maakt en verkoopt: “We krijgen meer orders in de webshop dan normaal. Als het zo door gaat moeten we meer zeep gaan produceren.”

Ook Karin Berkhoudt, eigenaresse van het Rotterdamse Kusala Gifts, merkt een toename van verkoop in de webshop: “Maar het is wel zo dat markten momenteel niet doorgaan en dus geen geld meer opleveren. Mijn productie en omzet blijven ongeveer hetzelfde, terwijl ik ervan uit ging dat ik iets minder zou verkopen. Dus dat is mooi!”

Een ander Rotterdams bedrijf, Pettr Zeep, maakt niet de eigen zeep. Eigenaresse Myrna Petter koopt de producten in, om ze vervolgens door te verkopen, ze vertelt: “Ik ben lekker aan het inkopen! Ik verkoop iets meer dan normaal. Zo sturen mensen wel eens bedankjes naar collega’s bijvoorbeeld, zeep vinden ze dan een geschikt cadeau en dan komen ze bij mij terecht.”

Productie

Voor het Utrechtse Werfzeep levert de grote verkoop een nieuw probleem op: de productie, gecombineerd met de maatregelen van de overheid. Verberg vertelt dat het bedrijf rekening houdt met de richtlijnen: “We werken nu in teams, deze zijn vast ingedeeld en werken constant met elkaar. Mocht er dus iemand besmet zijn, raakt niet gelijk het hele team besmet. Sowieso werken we constant op ruim anderhalve meter van elkaar en maken we contactpunten vaak schoon, zoals het aanrecht.”