We zijn de afgelopen maand zwaarder geworden, blijkt uit verschillende opinieonderzoeken. Ons gewicht is gemiddeld met één tot drie kilo toegenomen. Volgens diëtisten grijpen we vaker naar eten sinds we thuis zitten door het gebrek aan sociale controle. Bovendien vinden we het lastiger om ons aan een eetpatroon te houden.

In de peiling van Hart van Nederland zegt 33% van de ondervraagden dat hun weegschaal een hoger gewicht aangeeft. In het opinieonderzoek van Happy Weight geldt dat voor bijna de helft. We eten vooral meer zoetigheid als koek en snoep, maar we grijpen ook vaker naar hartige snacks als worst en kaas. Daarnaast maken we onze porties bij het ontbijt, de lunch en het diner groter en tot slot bewegen we een stuk minder.

Sociale controle

Diëtist Michel Willems is niet verbaasd over deze resultaten. “Thuis mis je de sociale controle waardoor je veel eerder geneigd bent om naar de koelkast te lopen. Buitenshuis laten we ons beïnvloeden door mensen die ons controleren. Stel: je bent in het restaurant en je hebt veel honger. Je wilt op het eten aanvallen, maar dat doe je niet omdat er veel mensen zijn die je niet kent”, legt Willems uit.

Eetpatroon

De intelligente lockdown is bovendien een nieuwe situatie voor iedereen. Volgens Willems zorgt dat ervoor dat we het lastig vinden om ons aan een (eet)patroon te houden. “Normaal heb je een structuur van werk of school en alles gaat automatisch. Nu heb je heel veel discipline nodig. Je kunt tegen mensen zeggen: houd je aan het patroon, maar hoe ga je je gedragen in een onbekende situatie?”

Door de intelligente lockdown vinden we het lastig om ons aan een (eet)patroon te houden.

Willems’ cliënten vinden het lastiger dan normaal om zich aan het dieet te houden. Ook diëtist Anneke Ruiten-Kreling ziet dat bij haar cliënten. “Onze omstandigheden in het dagelijkse leven zijn drastisch veranderd. Mensen doen meer aan stress- of emotie-eten. In combinatie met minder of geen beweging kan ik mij dus goed voorstellen dat er in deze tijd meer mensen aankomen”, zegt Ruiten-Kreling.

Springtouw

Als sociale controle en patronen ontbreken, hoe voorkom je dan overgewicht? “Maak goede maaltijden: koop producten van goede kwaliteit en kook vers. Haal vooral geen ongezonde dingen in huis waarvan je weet dat je die gaat opeten”, adviseert Willems. En als je meer wilt gaan bewegen? “Koop een springtouw en ga drie keer per dag een paar minuten springen. Touwtjespringen kost erg veel energie waardoor je veel calorieën verbrandt. Dat is zeker de moeite waard.”