Veel mensen gamen meer nu we thuis zitten. Wanneer je spelletjes speelt kan je uren achter elkaar doorgaan, zonder dat je het door hebt. Maar is gamen een manier om te ontsnappen uit de realiteit, of doen we het simpelweg omdat gamen leuk tijdverdrijf is?

Het antwoord daarop is niet helemaal eenduidig, zegt psycholoog Wouter Boendermaker. “De situatie rondom het coronavirus is voor veel mensen behoorlijk stressvol. Dan zoeken mensen graag wat afleiding.” Volgens Boendermaker spelen games daarbij een grote rol, omdat je je er makkelijk in kunt verliezen. Psycholoog Adam Lobel legt uit dat we moeten kijken wat we bedoelen met ontsnappen. “Het ligt eraan wat voor games je speelt om te ontsnappen. Games geven het gevoel dat je op een andere plek bent. Het kan een afleiding zijn van de moeilijkheden op het moment.”

Spaanse griep

Gamen is een sociale activiteit. Volgens Boendermaker is dat ook een reden dat mensen het meer doen. “Bijvoorbeeld als je via het internet gamet met anderen.” Dat sociale aspect benadrukt Lobel ook. “Een van de meest dringende zaken is dat we minder makkelijk kunnen socializen in coronatijden. Mensen zijn sociale wezens. Kijk maar naar de Spaanse griep: toen de eerste golf voorbij was, gingen mensen de straat op om het te vieren met elkaar. Mensen wilden socializen. Als je normaal gesproken je vrije tijd spendeert in de kroeg en je nu virtueel speelt met vrienden, is dat begrijpelijk.”

Chemicaliën en knuffels

Dat sociaal contact goed is voor je welzijn, is in de wetenschap terug te vinden. “Neurologische studies geven aan dat een deel van je brein deactiveert als je geen sociaal contact hebt. Wanneer je sociaal contact hebt, komen er chemicaliën vrij. Knuffelen geeft bijvoorbeeld comfort en verlaagt angst.” De mogelijkheid om te praten via een videoverbinding of in een game vervult het grootste deel van de sociale behoefte.

Sociaal component 

Volgens Lobel hebben veel games een sociaal component en deze hebben daardoor veel succes. Soms worden er sociale vaardigheden getest bij een spel en vraagt het om een bepaald gedachtenpatroon. “World of Warcraft is een sociaal spel: deze is gebaseerd op socialiseren. Veel levels zijn zo ontworpen dat je vrienden moet maken in het spel om verder te komen.” Wanneer je met je vrienden iets wil doen, kom je tegenwoordig met een goede videoverbinding ver genoeg. Er bestaan spelletjesapps zoals Heads Up, 30 Seconds en Truth or Dare. Welke games en op wat voor apparaten we spelen, lees je in dit artikel van de Nieuwsredactie.

Dus, is gamen in deze tijden een vorm van escapisme? Niet helemaal, maar het is een goede manier om even te ontsnappen aan quarantainetijden. Helemaal als je dat virtueel met vrienden doet.

Wouter Boendermaker is een psychologische wetenschapper. Hij heeft onder andere serious games ontwikkeld.

Adam Lobel deed zijn PhD psychologie in Nijmegen, waar hij onderzoek deed naar gaming. Nu werkt hij in Californië bij een gamebedrijf.