De verkoop van boeken in Nederland daalt al jaren. Winkeliers en schrijvers maken zich zorgen over de gevolgen van de coronacrisis op hun branche. Volgens de FgK – een bedrijf dat marktonderzoeken uitvoert- is er week veertien 3,9 procent minder omzet gemaakt dan afgelopen jaar. Wat nu als je binnenkort een boek wil uitbrengen? Kan je beter wachten of moet je nu je kans grijpen?

Twee auteurs en een uitgeverij geven inzicht in hun tactieken om hun verkoopcijfers omhoog te halen. In het volgende audiofragment spreken zij over hun tegenslagen en ervaringen. Toch liever een kort overzicht van de beste tips? Check dan de infographic hieronder.

Zo bracht schrijver Sylvia Huberts haar boek Maandagskind afgelopen 15 maart uit. Ze had haar boekpresentatie groots aangepakt, maar moest op het laatste moment toch alles afzeggen. Ze heeft veel te vertellen hoe ze deze tegenslag toch in iets positiefs heeft kunnen veranderen.

Ook schrijver Ilona de Wit bracht in maart haar eerste boek uit. Het Bourgondische Bitterballenboek genaamd, vol recepten van -je raad het al- bitterballen. 27 maart, de dag van publicatie, riep ze uit tot Nationale Bitterballendag.  Dit jaar was het nog online, maar volgend jaar hoopt ze het goed over te doen. Luister het fragment om erachter te komen hoe het haar dit jaar is vergaan.

Carin Wormsbecher heeft twee uitgeverijen en een drukkerij. Ten tijde van corona is het niet makkelijk om deze bedrijven draaiende te houden, maar het lukt haar aardig. Uitgeverij Impuls richt zich voornamelijk op lesmateriaal. Ze merkt dat digitale meetings met scholen in deze crisistijden een uitkomst bieden. Voor uitgeverij Gopher, die zich richt op fictie en non-fictie, zijn andere tactieken nodig. Welke dat zijn, hoor je in de audio.