Stel, je bent veganistisch en je partner ook; dan wil je wellicht je kind ook veganistisch opvoeden. Maar is dat wel een goed idee? In dierlijke producten zitten namelijk voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de groei en ontwikkeling van een kind. En ook in de media lees je verschrikkelijke verhalen. Zo was er afgelopen zomer een Australisch kind dat door een veganistisch dieet erg ondervoed was en nog geen tanden had, dit meldde Linda.Nieuws. Echter kun je er wel voor zorgen dat je kind de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Kan je dan wel of niet je kind veganistisch opvoeden?

Genoeg eiwitten en ijzer is essentieel

Kinderdiëtisten Elisa van der Molen en Esther Konijn vertellen aan het online magazine Ze.nl dat de behoefte van kinderen aan eiwitten en ijzer per kilogram lichaamsgewicht hoger ligt dan bij volwassenen. IJzer is een bestanddeel van bloed en zorgt ervoor dat de rode bloedcellen goed werken. De rode bloedcellen vervoeren zuurstof door ons lichaam. Voor kinderen is dit extra belangrijk. Zij hebben het nodig voor het ontwikkelen van hun motoriek en denkvermogen. IJzer zit in vers fruit, groente, aardappelen maar ook in vlees en vis. Volgens Elisa en Esther neemt het lichaam het ijzer uit dierlijke producten sneller op dan uit plantaardige bronnen.

Eiwit is een bouwstof en zorgt voor de opbouw en behoud van de spieren en het bloed. Daarnaast is het goed voor de weerstand en het herstel bij wonden. Daarom is deze voedingsstof erg belangrijk voor kinderen, het houdt het lichaam sterk. Eiwit zit vooral in vlees, vis, ei, kaas, maar ook peulvruchten, noten en pinda’s, brood en granen. Het Voedingscentrum geeft aan dat vlees het meeste eiwit bevat en vis ook goed scoort.
Elisa en Esther zeggen daarom tegen Ze.nl: “Het is niet verstandig om zomaar alle dierlijke producten te schrappen uit het voedingspatroon van een kind.”

Tekst gaat onder de foto verder 

fotocredit: Pixabay

Vervanging dierlijke producten

Hoe halen veganisten dan snel en genoeg alle belangrijke voedingsstoffen uit als ze geen dierlijke producten eten? Vaak vullen ze hun dagelijkse voeding aan met supplementen. Volgens de Nederlandse Vereniging voor Veganisme eten veganisten plantaardig en planten zijn een bron van alle voedingsstoffen die een mens nodig heeft, met de uitzondering van Vitamine B12. Een goed gevarieerd veganistisch dieet bevat, met uitzondering van Vitamine B12, alle voedingsstoffen. Denk aan eiwit, dat zit ook in brood, granen en vleesvervangers. Het tekort kunnen zij aanvullen via supplementen. Als je dus een B12-supplement gebruikt en verder gevarieerd veganistisch eet krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt. Het blijkt zelfs dat het dieet van veganisten rijker is aan magnesium, foliumzuur, de vitaminen C en E, en ijzer, schrijft NVV.

Kinderen en veganisme

Een volwassene kan dus zijn of haar te kort makkelijk aanvullen met gevarieerd eten en/of supplementen. Hoe zit het dan met baby’s en kinderen? Volgens de grootste diëtistenvereniging ter wereld, de American Dietetic Association (ADA) kunnen baby’s en kinderen veganistisch opgroeien als ze maar een goed uitgebalanceerd veganistisch of lacto-ovo-vegetarisch voedingspatroon volgen. Baby’s kunnen gerust borstvoeding drinken van een moeder die veganistisch is. De moeders wordt wel aangeraden hun voeding dagelijks aan te vullen met B12-verrijkte producten of B12 supplementen, extra jodium en lijnzaadolie of gemalen lijnzaad voor de omega-3-vetzuren. Als borstvoeding geen optie is kan dit vervangen worden door zuigelingenmelk of vegan donormelk. Wanneer je baby zo’n acht maanden is kun je hem of haar laten kennis maken met eiwitrijk voedsel als quinoa, rijst, haver, erwtjes en linzen.

Kinderen hebben dus een andere behoefte aan voedingsstoffen en daar moet rekening mee worden gehouden. Als ouder moet je dus extra opletten of je kind genoeg stoffen uit hun veganistische voedselbronnen krijgen. Let op vooral op dat ze energie, vezels, eiwit, omega-3, calcium, vitamine D, vitamine B12 en ijzer binnen krijgen. Om je kind genoeg Vitamine B12 te geven, kan laag gedoseerde druppels een oplossing vormen.
Volwassen mensen wordt vaak aangeraden om ook goed de calorieën bij te houden. Je moet namelijk voldoende calorieën op een dag binnen krijgen en bij een veganistisch dieet is dat soms lastig. Van vezelrijk eten zit je snel vol en heb je wellicht nog niet genoeg calorieën gegeten. Bij kinderen moet je daar extra opletten. Volgens de NVV hebben zij een klein maag en kunnen al vol zitten voordat ze voldoende calorieën hebben binnen gekregen.

Tekst gaat onder de foto verder 

fotocredit: Pixabay

Invloed van media

De media staan vol met verschrikkelijke verhalen van kinderen die door een veganistisch dieet ondervoed waren. In Australië werd een stel tot 1,5 jaar celstraf veroordeeld omdat ze een kind hadden die door een veganistisch dieet zwaar ondervoed was en nog geen tanden had. In België was er commotie nadat de Belgische Vereniging van Kinderartsen een melding maakte van kinderen met onvoldoende voeding bij een extreem veganistisch dieet. Echter benadrukt het UZ Gent in het AD dat in 30 jaar in het ziekenhuis maar één geval van ondervoeding was tegen gekomen. Het ging in dat geval om een moeder die geen B12-supplement nam en haar kind borstvoeding gaf.

Conclusie

In dierlijke producten zitten belangrijke voedingsstoffen in die een kind nodig hebt. Vooral ijzer en eiwitten zijn belangrijk voor kinderen. Deze stoffen zijn makkelijk uit plantaardig eten te halen. Alleen Vitamine B12 moet aangevuld worden door supplementen. Wat vooral belangrijk is dat je je kind goed in de gaten als je hem of haar veganistisch opvoedt. Check regelmatig de groei van een kind en dat het kind wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.
Een kind veganistisch opvoeden is dus niet onverantwoord, het kost alleen meer tijd en energie. Schakel een diëtist in als je bijvoorbeeld een gevarieerd dieet samen wilt stellen voor je kind of raadpleeg het internet.