Ondernemers hebben moeite om te heropenen na de coronacrisis. Dat melden verschillende bronnen aan de Nieuwsredactie. Door de strenge maatregelen heeft menig ondernemer zijn zaak (tijdelijk) moeten sluiten waardoor ondernemers in de problemen raakten. Zal de versoepeling, met haar strenge regels, voor ondernemers betekenen dat de sombere tijden voorbij zijn of zullen bedrijven alsnog bezwijken door de coronacrisis?

Dat is goed geregeld… toch?

De overheid heeft flink wat regelingen op touw gezet om de Nederlandse ondernemers gaande te houden. Toch blijkt dat niet genoeg. “Het is net alsof je naar je eigen pad staat te kijken dat in brand vliegt,” vertelt Hans Verhoeven, eigenaar van restaurant Kok Verhoeven in Tilburg. “Je staat machteloos, je mag niks. Waar eindigen we in deze crisis?”

Restaurants als die van Verhoeven zijn populaire werkplekken voor jongeren. Jongeren hebben voornamelijk banen in de horeca als barman of in de bediening. Ze hebben vaak flexibele contracten en lijden baanverlies. In de infographic hieronder is te zien hoeveel jongeren flexwerk hebben.

De NOW-regeling is speciaal bedoeld om deze jongeren op te vangen. Dat gaat alleen niet altijd zoals gepland. John Reintjens is bedrijfsstrateeg bij de Horecamonitor. Hij schreef een column over de regelingen in reactie op een bericht van econoom Barbara Baarsma. “De ervaring die ik de afgelopen maanden heb opgedaan, […] is dat de overheid bereidwillig is. Maar het zijn juist de banken die de regelingen moeten uitvoeren en zich steeds weer verstoppen achter de frase ‘in de kern niet gezond’,” aldus Reintjens. “Het gevolg is dat er in werkelijkheid een bewuste schifting gemaakt wordt tussen het kleine MKB en het grotere MKB+. De kleinere ondernemers die geen tonnen aan eigen vermogen hebben staan op hun balans, krijgen gewoon niets van de goedbedoelde overheidsregelingen. En juist grotere MKB+ klanten krijgen, zonder blikken en blozen binnen drie dagen hun gevraagde liquiditeiten uitgekeerd via o.a. de BMKB en GO-regelingen.” Om dit probleem op te lossen en om in de toekomst niet ‘van het kastje naar de muur gestuurd te worden’, ziet Reintjens een oplossing in het rond de tafel zitten met de banken. Om zo samen tot een oplossing te komen.

Horecagelegenheden zijn dus blij als ze op 1 juni weer open mogen. Zo ook Kok Verhoeven: “Ik ben klaar voor de start. De jongens in de keuken en in de bediening doen hun best om op 1 juni de gasten te mogen ontvangen. En ik rol dan de rode loper –op gepaste afstand- uit!”

Regelgeving in de praktijk

Voor sommige ondernemers komen de regelingen net te laat, voor anderen juist precies op tijd. De aanpak om weer aan de slag te gaan verschilt per ondernemer en per branche. In deze tool kan je ‘chatten’ met verschillende ondernemers om erachter te komen hoe zij weer aan de slag willen gaan. De interviewkandidaten zijn Tamara Huilmand en Monique van Gevelt. Huilmand heeft een vergaderzalencomplex en moest, ondanks de regelingen, afscheid nemen van haar personeel, waaronder studenten. “We konden niet op tegen corona.”

Van Gevelt geeft marketingadviezen aan horecazaken. Haar bedrijf loopt op rolletjes, maar ze ziet wel veel horecazaken failliet gaan vanwege regelgeving die niet aansluit op horecazaken. De zaken die deze crisis overleven, moeten hun bedrijfsplan over een andere boeg gooien: “Mensen hebben een soort cultuurshock gekregen door de coronacrisis en daardoor een hele andere angst en behoefte.” Een terrasje pakken zal nu dus heel anders worden ervaren.

Nieuwe regels

Zaken die weer open mogen hebben te houden aan strenge regels voor zowel de medewerkers als de klanten. Dit maakt voor de ene zaak veel minder uit dan voor de andere. Het ligt in dat geval voornamelijk aan de branche van de zaak. In de video hieronder zie je enkele verschillen.


Beelden: Michel Klop Fotografie | Omroep Tilburg

Rendabel

Zaken mogen weer open, dat klinkt best positief. Maar is dat ook zo? Kan een bedrijf wel gewoon draaien als er extra strenge regels aan kleven?