In 2030 wil Unilever fossielvrije wasmiddelen gaan ontwikkelen. Het project het Clean Future. In dit project gaat Unilever ook gebruik maken van een ‘Carbon Rainbow’ methode. Dit lijkt voor de meeste consumenten een begrip waarvan ze niet veel begrijpen. Unilever wil hiermee kunnen aantonen dat ze ook duurzame schoonmaakproducten kunnen gaan leveren. Of is dit greenwashing?

Communication Director Fleur van Bruggen legt het volgende uit. ‘Via Clean Future willen we de fossiele brandstoffen die zijn uit de schoonmaakproducten volledig gaan vervangen door gerecyclede en duurzame koolstoffen.’ Aldus wil Unilever een duurzame cyclus gaan gebruiken en hernieuwbare koolstoffen gaan inzetten voor de productie van hun schoonmaakproducten.

De ‘Carbon Rainbow’ methode is dan ook het middelpunt voor de duurzame en gerecyclede koolstoffen. Deze methode maakt alleen gebruik van hergebruikte koolstofbronnen afkomstig van planten, lucht, mariene bronnen en afval. Die koolstofbronnen gaan ze nu gebruiken voor de productie van hun schoonmaakproducten

Ze hebben dan ook 1 miljard geïnvesteerd in dit project. ‘We willen met dit geld ook het project gaan versnellen en het ook weer investeren in de veelbelovende technologieën zoals de ‘Carbon Rainbow’ methode’, zegt Van Bruggen.

Froukje Rinks werkt voor het Nederlands Instituut Voor Ecologie(NIOO-KNAW) en heeft hier een andere kijk op. ‘Er is nog niet veel bekend voor mij over de ‘Carbon Rainbow’ methode. Ik weet ook niet wat het uiteindelijk in het algemeen gaat opleveren voor het klimaat.’ Zij vindt daarbij dat ook veel bedrijven in het algemeen doen aan greenwashing. Dat wil zeggen dat bedrijven een duurzamere kant opgaan, maar er komt uiteindelijk niet veel terecht van de verwachtingen. ‘In het algemeen zijn dit soort bedrijven vooral bezig met greenwashing. Zich duurzaam opstellen tegenover de consument. Of Unilever en andere bedrijven het dan waarmaken is een andere vraag?’