De GP van Monza (Italië) wordt al jaren bereden in de formule 1. Afgelopen zondag om 15:10 begon de race. Voor de Italiaanse Ferrari ’s was het een thuiswedstrijd, maar een goede afloop had deze GP niet voor ze. Ferrari scoorde nul punten voor in het klassement, gaan ze aankomend weekend bij de herkansing wel scoren?

Monza staat bekent als een “powercircuit”, veel rechte stukken en weinig bochten zorgen voor hoge snelheden. Voor Ferrari moet zo’n circuit in hun voordeel werken omdat ze veel motorkracht hebben. De huidige top drie coureurs: Hamillton, Bottas en Verstappen, van Mercedes en Red bull racing, vormen veel dreiging voor hen. Bij de kwalificatie een dag eerder eindigde zij op de podiumplaatsen. Een dubbele DNF (did not finish) komt niet vaak voor maar coureurs Leclerc en Vettel – van Ferrari – hadden allebei problemen met de remmen.

Ferrari’ s problemen komen niet zomaar uit de lucht vallen

Een onverwachte gebeurtenis is de dubbele DNF voor de Ferrari ‘s. “Normaal gesproken zijn de Ferrari ’s erg goed op circuits waar het draait om motorkracht. Vorig jaar bleek dat ze fraudeerde doordat hun motoren meer brandstof verbruikte dan is toegestaan. Hun straf was dat ze andere motoren moesten aanschaffen waar de illegale onderdelen geen deel van uitmaakte. Waar het fout gaat is dat de auto niet is aangepast op de motorsnelheid en dus vaak niet snel genoeg is om de concurrentie aan te gaan.”, aldus autosportjournalist Rick Winkelman.

Deze straf kregen ze afgelopen winter te horen, ze moesten meteen aan de bak om nog mee te kunnen racen. Een nieuwe motor stond klaar, maar de bouw van een nieuwe auto duurt vaak anderhalf jaar. Door de coronacrisis is het Ferrari niet gelukt om een nieuwe wagen gereed te maken die past bij het motorvermogen. Wanneer ze aan de bak gaan om een nieuwe auto te bouwen is aan hen zelf. Naast de nieuwe motoren heeft Ferrari geen andere consequenties of punten aftrek gekregen voor hun fraude.

Kenners en fans kijken niet meer op van Ferrari’ s problemen

“De Formule 1 zou in 2021 met heel veel nieuwe regelementen komen. Een zo’n regeling is dat alle auto’s op de schop moeten. Maar door de coronaperiode en weinig geld zijn deze regelementen opgeschort naar 2022. Dit is nog een tegenvaller voor Ferrari omdat ze de auto’s die ze hebben – en al slecht werken – maar een klein beetje kunnen aanpassen in plaats van een hele nieuwe te ontwerpen.

Ferrari kent pieken en dalen, kenners en fans kijken er niet meer van op, het ene moment zijn ze goed en het andere weer heel slecht. Zo is Ferrari gewoon. Nu zitten ze bijvoorbeeld weer in een dal waar ze uit moeten komen. Ferrari is ook het enige team die sinds het begin (1950) erbij is en alle wedstrijden heeft meegedaan. Andere teams zijn gestopt of er later bijgekomen” voegt Winkelman toe.

Aanpassingen in team Ferrari

Carlos Sainz jr. racet nu nog voor team McLaren maar maakt volgend jaar de overstap naar team Ferrari. Hij werd afgelopen zondag tweede, achter onverwachte winnaar Gasly, en zette volgens Winkelman een geweldige race neer. Koen Bakker werkt op de redactie van Ziggosport en is formule 1 kenner: “Rijden bij Ferrari is een soort jongensdroom, net zoals dat alle jonge voetballers bij Ajax, PSV of Feyenoord willen spelen. McLaren krijgt volgend jaar Mercedes motoren, wat betekent dat je daar op dit moment beter kan rijden. Maar Ferrari komt ook wel weer, ze hebben door hun straf langer de tijd om aan nieuwe wagens te werken. Ferrari loopt dus voor op Mercedes en Red Bull racing. Zij moeten nu hun wagens opnieuw aanpassen en andere modellen maken door de nieuwe regelementen. ” vertelt hij in een telefoongesprek.

“Over drie of vier jaar staat Ferrari weer aan de top, ze moeten nu uit een dal klimmen. Dan zullen ze aan Sainz een hele goede hebben. Het is jammer voor hem dat het nog een tijdje zal duren, maar op de lange duur zal Ferrari misschien wel profijt hebben van zijn straf. Ik denk dat Ferrari terugkomt”, rondt Bakker af.

Ferrari’ s kansen voor aankomend weekend

Aankomend weekend rijdt de Formule 1 op het circuit van Mugello in Italië. Het is een nieuw circuit in de Formule 1 omdat er nog nooit met deze wagens op is gereden. Andere motorsporten en de MotoGP gebruiken het al sinds 1920.
“Ik snap dat ze dit circuit hebben gekozen, het is kant en klaar en het wordt de duizendste grand prix van Ferrari. Hoe mooi is het als die in eigen land kan worden gehouden. Het is alleen erg jammer dat er niet duizenden Italianen Ferrari aanmoedigen op de tribunes.

Als je zegt dat Lewis Hamillton wint zit je meestal wel goed, dus daar ga ik ook vanuit. Hij heeft het beste team en is de beste coureur, natuurlijk kunnen zij ook struikelen, kijk maar naar afgelopen weekend. Zijn teamgenoot Bottas schat ik ook hoog in en zou een goede nummer twee zijn. Maar het is lastig inschatten omdat er nooit een Formule 1 wagen op het Mugello heeft gereden. Qua Ferrari betreft, dat zal waarschijnlijk weer dramatisch worden”, vertelt Winkelman met een lach.