Je ziet het steeds vaker, kinderen onder de 10 jaar met al honderdduizenden volgers op social media. Poserend voor de camera in de nieuwste merkkleding slepen zij al op jonge leeftijd duizenden likes binnen. Ook krijgen zij veel media-aandacht, wat in sommige gevallen veel kritiek oplevert. Want is het wel goed voor kinderen om al zo vroeg in de schijnwerpers te staan?

Afgelopen week is de realityserie ‘Picture Perfect’ over het leven van model Summer de Snoo te zien op Videoland. Het 11-jarig model heeft afgelopen maand twee contracten binnengesleept met modellenbureaus in onder andere Milaan en Amerika. Summer werkt hard aan haar carrière, maar zij en vooral haar ouders krijgen veel kritiek over zich heen. Zo zouden ze hun dochter uitbuiten, en haar onder druk zetten, laat het AD weten. Veel jonge, beginnende modellen kijken naar haar op.

Geen leven in de spotlights

Dat geldt niet voor kindermodel Luna Leona uit Den Haag. Het 9-jarige model heeft al veel fotoshoots achter de rug. Samen met haar moeder Laurien legt ze uit hoe het allemaal is begonnen. “Luna werd ergens op straat gescout toen ze 3 jaar oud was. Ze werd gevraagd voor een shoot van het bedrijf Knippie. We vonden het een groot compliment en besloten het een kans te geven. Niet gauw daarna stond ze op de voorpagina van het tijdschrift KNIPkids. Vanaf toen is het eigenlijk alleen maar sneller gegaan.” Luna is nu 9 jaar en heeft al samengewerkt met merken zoals Vingino en Adidas. Luna ziet Summer de Snoo niet als voorbeeld. Ze vind het leuk om af en toe een shoot te doen, maar zou nooit zo groot willen zijn als Summer. “Ik vind poseren voor een camera leuk, maar ik zou er nooit bekend mee willen worden. Het liefste ga ik later naar de politieacademie”, vertelt ze lachend.

Kinderpsychologen

Toch zijn er veel jonge kinderen die wel de ambitie hebben om groot te worden. In hoeverre kan een jong kind al zelf beslissen wat hij of zij wil? Kinderpsycholoog Louise van den broek heeft ook haar twijfels over de hoeveelheid aandacht die deze jonge kinderen al over zich heen krijgen. “Het verschilt natuurlijk per kind hoeveel last je van deze vorm van aandacht hebt. Sommigen vinden de aandacht en de vele volgers op Instagram heel leuk en belangrijk, maar ik denk dat het vooral de taak van de ouders is om, zo lang ze nog kind zijn, te beslissen wat het beste is voor hun kind en hoe ze het beste met deze aandacht om kunnen gaan.”

Ondanks veel kritiek hebben de jonge modellen en influencers veel succes. In de serie Born to be an Influencer van Diana Hommes en Janne Schmidt worden drie kindervloggers gevolgd. De serie geeft een kijkje in de wereld van deze influencers en laat zien wat er allemaal bij een perfecte Instagram-post komt kijken. Deze serie is te volgen op Videoland.