Authentiek heldenverhaal
Het pakket liefde uit de campagne ‘geduld, hoop, liefde en geluk’. Foto: A Beautiful Story (Instagram)

Merken die zichzelf staande willen houden tijdens de wereldwijde pandemie doen er goed aan om transparant te communiceren over de (on)mogelijkheden van hun product. Zo is te zien dat merken die weinig authenticiteit tonen, een gebrek hebben aan brand loyality van hun klanten, en dus gaan ze eerder kopje onder. Marketing strateeg Willemijn Vader: “Door met je merk een persoonlijk verhaal neer te zetten, ga je het contact aan”.

 

Sieradenmerk A Beautiful Story is een voorbeeld van zo’n persoonlijk merkverhaal. Het is in 2006 dat oprichtster Cathelijne Lania het roer omgooit en besluit om haar baan als brand manager bij Sara Lee Douwe Egberts op te zeggen, en zich volledig stort op het doorstarten van een zilverfabriek in Nepal. Het doel is op dat moment om de twaalf medewerkers van de fabriek opnieuw te voorzien van werkgelegenheid. Maar daar stopt Cathelijne niet met dromen. In de afgelopen jaren bleef het bedrijf groeien, waardoor het nu zo’n 120 medewerkers voorziet van een zogenoemd fair wage. Een eerlijk loon dat niet alleen het minimum dekt, maar er ook voor zorgt dat er een vangnet is voor gezondheidszorg, kleding en eventueel zelfs opleiding en de mogelijkheid om te sparen.

Heldenverhaal

Het is een bedrijf dat marketing voert onder de titel ‘heldenverhaal’. Hier tellen Cathelijne en haar Nepalese medewerkers als de held van het bedrijf, en hebben klanten de rol van helper gekregen in het verhaal. En deze rol van helper werd door middel van een speciale campagne tijdens coronatijden versterkt. De campagne, die de naam ‘geduld, hoop, liefde en geluk’ draagt, vraagt aan de klant of dat deze het geduld kan opbrengen om even te wachten op zijn of haar handgemaakte sieraad. Door alvast een van de vier pakketten aan te schaffen, ondersteun je financieel zowel het bedrijf als de helden achter het bedrijf.

Authentiek heldenverhaal
Het pakket hoop uit de campagne ‘geduld, hoop, liefde en geluk’. Foto: A Beautiful Story (Instagram)

Klantverbondenheid

“Ze roepen klanten letterlijk op om deel te nemen aan het verhaal achter het bedrijf”, geeft Willemijn aan, “hiermee grijpt A Beautiful Story een mogelijkheid om de klant verbonden te laten blijven in tijden dat er zelfs helemaal niet geproduceerd wordt”. Volgens Willemijn kan dit alleen als een bedrijf voldoende authenticiteit uitstraalt. “Als een verhaal niet bij een merk past, geloven klanten het verhaal niet meer, en dan werkt je merkverhaal dus juist tegen je”.

Dat het uitnodigen van klanten om deel te nemen aan het merkverhaal een werkbare strategie is, blijkt wel uit het feit dat A Beautiful Story dankzij de speciale campagne een grotere financiering voor de langere termijn heeft kunnen regelen. “Ons bedrijf heeft twee maanden ‘extra lucht gekregen’ en is daardoor niet omgevallen”, zo stelt oprichtster Cathelijne Lania.