Meer dan tweehonderd GO-Sharing scooters staan in Eindhoven. De groene deelscooters zijn overal in de stad te vinden. Deelmobiliteit is iets nieuws en roept in steden waar het net nieuw wordt gelanceerd negatieve reacties op. Echter blijkt uit de afname van het aantal meldingen dat mensen in Eindhoven er aan gewend raken, zijn Ireen Kouwenberg (woordvoerder Gemeente Eindhoven) en Lloyd Drop (Launch Manager GO Sharing) met elkaar eens.

Op de app van GO Sharing kan je zien waar de scooters staan en waar je ze mag parkeren. In de groene zones mogen de scooters worden geparkeerd. In de rode zones mogen de scooters niet worden geparkeerd of stoppen tijdens een rit. De groene stipjes zijn de scooters die geparkeerd staan.
Op de app van GO Sharing kan je zien waar de scooters staan en waar je ze mag parkeren. In de groene zones mogen de scooters worden geparkeerd. In de rode zones mogen de scooters niet worden geparkeerd of stoppen tijdens een rit. De groene stipjes zijn de scooters die geparkeerd staan. Evyvanderpas
De meldingen die GO Sharing vaak binnen krijgt gaan over de scooters die verkeerd staan geparkeerd. Voor het parkeren van deelscooters gelden dezelfde regels als voor private scooters zoals omschreven in de Algemene Plaatselijke Verordening. Voertuigen mogen geen gevaar of hinder veroorzaken en mogen de bereikbaarheid en/of doorgang voor hulpdiensten nooit hinderen. Dit gebeurt niet altijd dus soms tref je een scooter op het voetpad. “Er worden boetes uitgeschreven wanneer scooters wel hinderlijk geparkeerd staan. De aanbieders kunnen precies zien welke gebruiker de scooter daar heeft geparkeerd en belast de boete dan ook door aan de gebruiker,” aldus Kouwenberg.
“Wanneer de handhaving een boete uitschrijft komt dat naar ons kantoor en belasten wij het gelijk door naar de gebruiker. Wanneer we meldingen binnen krijgen van bewoners waarin staat dat een scooter verkeerd geparkeerd staat komt dat gelijk in onze prioriteitenlijst. Bij de eerste keer wanneer een gebruiker de scooter verkeerd heeft geparkeerd krijgt hij/zij een waarschuwing, bij de tweede keer een boete van 50 euro, en bij de derde keer wordt de gebruiker geroyeerd van het platform.” Aldus Lloyd Drop, Launch Manager GO Sharing. Evyvanderpas
“We moeten echter niet vergeten dat deze vorm van deelmobiliteit ook veel voordelen kent: het is elektrisch, draagt bij aan de bereikbaarheid van de stad, is voor iedereen toegankelijk en door te delen zijn er minder private voertuigen nodig. Als Eindhoven hebben we daarom ook een uitnodigende houding naar deelmobiliteit, omdat het bijdraagt aan de doelen die we als stad hebben.” Aldus Kouwenberg. -