Esports, een competitieve vorm van gamen, wordt steeds populairder onder vrouwen. Dat kwam naar voren in het onderzoek van Newzoo en Paypal. Inmiddels is zo’n dertig procent van het esports publiek in Europa vrouw. Waar komt deze groeiende populariteit vandaan en waarin zien we dat terug?

Foto door: Ella Don via Unsplash Sterredenise

Esportsdeskundige Ward Geene beaamt dat die stijgende populariteit vooral aan het publiek te zien in. ‘’De esporters zelf zijn voornamelijk mannen, maar het is een wereldwijde trend dat steeds meer vrouwen ernaar kijken.’’ Dit komt volgens Geene mede door de normalisering van gamen. ‘’Toen ik jong was, was je nog een buitenbeentje als je gamede. Tegenwoordig is het net zo normaal als netflixen; gamen hoort er gewoon bij, ook voor veel vrouwen.’’

De Esports Game Arena in Alphen aan de Rijn zegt niet veel te merken van deze groeiende populariteit. ‘’We trekken een steeds groter vrouwelijk publiek aan bij de offlinespellen zoals Mario Kart en Mario Party, maar bij de onlinespellen zien we die verschuiving nog niet. Het slaat nergens op natuurlijk, maar het beeld heerst nog steeds dat gamen voornamelijk voor jongens is.’’

Ook Geene ziet dat vrouwen sneller voor offlinespellen kiezen. ‘’In een online, competitieve setting gaat het er vaak wat vrouwonvriendelijker aan toe. Er is nog steeds veel sprake van seksisme in de esports wereld.’’

De toenemende populariteit onder vrouwen is dus van buitenaf moeilijk waar te nemen, maar het zou Geene niet verbazen als het over een tiental jaren een fifty-fifty verdeling wordt tussen man en vrouw in de esports. ‘’De cultuur is nu nog dat mannen moeite hebben met bijvoorbeeld verslagen worden door een vrouw, maar het is een kwestie van tijd.’’