Modemerk LEVI’S lanceert zijn eerste honderd procent recyclebare jeans. Al eerder had het merk duurzame broeken in de winkels liggen, maar nooit nog was deze zo milieuvriendelijk. Ook promoot het merk de broeken veel door een promotiefilmpje die op alle sociale media platformen wordt gedeeld. Maar is deze broek niet alleen een mooi marketingpraatje?

De Wellthread broek van LEVI’S heeft een donkerblauw mannelijk exemplaar en een lichtblauw vrouwelijk exemplaar. Maar wat maakt het dat deze broek duurzamer is dan anderen? De Wellthread jeans zijn van oude spijkerbroeken gemaakt, zo eindigen ze niet op de textielhoop bij de vuilnisbelt. Ook worden ze geweekt in water waardoor er geen chemische stoffen nodig zijn zoals bleekmiddel of chloor en er wordt biologische hennep in verwerkt, zodat er geen katoen aan te pas komt.

“Als je geen bewijs laat zien, kan er niks met zekerheid worden gezegd” 

Noor Veenhoven is medeoprichter van project CECE. Dit is een verzamelwebsite voor duurzame kleding waarbij je wordt doorverwezen naar de website van het kledingstuk. “Wij checken altijd of een kledingstuk echt duurzaam is. Duurzaam is een containerbegrip omdat je snel kan zeggen dat een product duurzaam is. Zo kun je 15% biologisch katoen gebruiken in plaats van normale en dan kan je er al een duurzame sticker aanhangen. Bij CECE geven we echt aan als iets milieuvriendelijk is of door eerlijke handel is gemaakt, dit zijn namelijk ook verschillende termen die vallen onder duurzaamheid. Ik vind het goed dat LEVI’S een eerste stap zet onder grote merken. Maar ze zouden echt met video’s van hun productieproces naar voren moeten komen voordat men het voor waar aan moet nemen.”

Marlieke Broekmeulen is eigenaar van ‘Wolf and Storm’, dit is een online winkel met alleen maar duurzame kleding. “Nu ik bezig ben met een eigen kledinglijn ga ik langs bij de fabrieken om te kijken hoe daar alles verloopt. Ik richt me op details en wil elke uithoek van de fabriek zien omdat ik sta voor eerlijke handel. Je kan duurzame of vegan kleding maken, maar als dat in een massafabriek gebeurt weet ik niet of je er trots op mag zijn. Check daarom altijd op certificaten of vraag om beelden, dan weet je pas echt dat een merk duurzaam is. LEVI’S lanceert dus een duurzame broek, maar hoe zit het met al die andere broeken van LEVI’S? Maken die twee broeken dan echt verschil, ik weet het niet.”

Duurzaamheid is dus een heel breed begrip. Je product hoeft dus niet honderd procent duurzaam te zijn of je kan er al een ‘duurzaam etiquette’ op plakken. LEVI’S kan nog tientallen promotievideo’s plaatsen maar als er geen beeldmateriaal van het werkproces of certificaten worden laten zien kan er niks met zekerheid worden gezegd.