Intratuin in Nederland opent haar jaarlijkse kerstshows eerder dan voorgaande jaren. Vanwege het coronavirus willen de tuincentra de gebruikelijke drukte voorkomen. De vestigingen in Nuenen en Breda zijn volop bezig met de voorbereidingen om binnenkort open te gaan voor het grote publiek. 

Nu het buiten zo warm is, lijkt de kerst nog ver weg. Voor Intratuin is dat echter geen domper. Van vooraan tot achteraan, de tuincentra veranderen binnenkort in een kerstshowroom. Overal waar je kijkt, staan er wel kerstartikelen. Van kerstballen die tot hoog worden gestapeld, tot notenkrakers die in alle kleuren en maten klaarstaan. Er staan zelfs nog ruimtes klaar om van top tot teen te worden verbouwd tot kerstscenario’s. De shows openden voorgaande jaren in de herfstvakantie, maar zijn dit jaar dus eerder te zien. Over twee weken is iedereen welkom om een kijkje te nemen.

Versiering 

In Nuenen wordt er jaarlijks 11.000 vierkante meter gebruikt voor de show. Zowel een gedeelte beneden als de gehele bovenverdieping. Zo staat de bovenverdieping vol met pallets en half uitgepakte dozen. Ieder jaar komen er verschillende thema’s voorbij, met dit jaar als nieuw thema de ‘candywall’. “We proberen een mix te maken tussen nieuwe en bestaande thema’s”, legt Han Swinkels uit, werkzaam bij Intratuin in Nuenen. Toch blijft het grote, gouden hert vooralsnog het middelpunt van de show.

Maatregelen 

Vanwege het coronavirus openen de shows een week eerder dan gebruikelijk. Elke Musters, werkzaam bij Intratuin in Breda, over de kerstafdeling: “Normaal staat het hier vol en is het lekker knus. Nu zijn er vooral brede paden en hebben we de showtoppers van het hoofdpad afgehaald.” Weken voordat de show opent, wordt er al met veel verwachting uitgekeken naar de show. Intratuin hoopt met de opening minder bezoekers tegelijk te krijgen, want de anderhalve meter is nog steeds van belang. Om zo goed mogelijk aan alle maatregelen te voldoen, heeft Intratuin een lotingsysteem achter de hand als het aantal bezoekers toch te hoog wordt. Op die manier wil Intratuin de kans op besmetting binnen verkleinen.

Non-food

Intratuin is niet de enige die seizoensgebonden artikelen vroeg in het jaar aanbiedt. Het grootste voorbeeld is het Sinterklaas snoepgoed dat sinds midden juli in de supermarkten ligt. Maar werkt het systeem ook bij non-food artikelen? Richard Kievit, retailspecialist van Marshoek, legt het uit.
“Met non-food werkt het minder, want vaak schaf je dat maar een keer aan. Het psychologisch effect kan er wel zijn met non-food, maar het is niet hetzelfde als met een zak pepernoten die twee weken later weer op is”, stelt Kievit.

Door al op tijd met seizoensproducten te komen, proberen winkels consumenten mee te nemen naar het gevoel van de feestdagen. Als je meegaat met dit gevoel ben je geneigd uit te kijken naar de feestdagen en zal je volgens Kievit eerder geld uitgeven aan seizoensproducten.

Foto bij BasBoerman