Veel middelbare scholieren liepen tijdens de lockdown een achterstand op. Door het snotterseizoen zit nu tien procent van hen thuis, zegt het AD. Er wordt nu op meerdere middelbare scholen een hybride les wijze toegepast om nog meer achterstand te voorkomen.

Lars Spijkers en Sara Brouwers, 25 september 2020 NIEUWSREDACTIE

Volgens het AD is de afwezigheid op middelbare scholen normaal maximaal 5 procent en nu loopt dat uit tot 20 procent. Online lessen zijn op dit moment de oplossing voor achterstanden. ‘’Als leerling moet je wel maar geluk hebben met goed wifi- verbinding, een werkende laptop en ouders die je kunnen begeleiden’’, vertelt de woordvoerder van de Algemene Onderwijsbond (AOB), Simone van Geest. En volgens haar is dit niet dé oplossing: ´´Online lessen zijn een aanvulling voor de achterstanden en geen vervanging.´´

Niet ‘gewoon naar school’
Leerlingen konden eindelijk weer naar school gaan nadat de lockdown voorbij was, maar bij klachten moeten leerlingen toch vanuit thuis werken. Volgens NOS is een klein deel van de leerlingen minder gelukkig door de coronasluitingen. Ook loopt hun ontwikkeling achter en hebben ze last van motivatie- en concentratieproblemen. ‘’Urenlang achter de laptop zitten is ook niet te doen’’, vult Van Geest aan.

Bij het Bernard Lievegoed College in Maastricht hebben ze een andere oplossing bedacht. Zij hanteren geen normale rapporten meer, maar gaat het vooral om de kwaliteit van de opdrachten. ‘’Sommige leerlingen krijgen het niet voor elkaar om een structuur te vinden vanuit thuis. En sommige vinden het juist fijn om in een prikkelarme omgeving te werken. Deze leerlingen halen hun achterstand sneller dan verwacht’’, vertelt Petra Sträter, dramadocent op het Bernard Lievegoed College.

De achterstanden zijn niet alleen lastig voor de scholieren, maar ook voor de leraren. Zij hebben extra werkdruk om elke leerling op hetzelfde niveau te krijgen. Ook de klas van Sträter kan pas verder met nieuwe stof wanneer de leerlingen die fysiek én online les hebben het snappen. Sträter vindt het vooral heel lastig om onzekere kinderen te helpen. ‘’Je moet nu altijd naar voren lopen als je een vraag wil stellen, want ik mag niet langs de tafels naar een leerling toe. Dit vinden de kinderen spannend, omdat ze dan aan de klas laten zien dat ze iets niet weten. Hierdoor lopen ze nog meer achterstand op.’’

Meer leraren nodig
De AOB is bezig met een betere oplossing om achterstanden bij te werken. Volgens de AOB is de enige oplossing: kleinere klassen, maar daar zijn natuurlijk ook meer leraren voor nodig. ‘’Het probleem is dat er veel docenten afvallen door werkdruk en teleurstelling. Maar die is er niet meer als er kleinere klassen zijn”, zegt Van Geest. De AOB gaat extra leraren werven doormiddel van campagnes. ‘’Met genoeg leraren, is er genoeg aandacht voor ieder kind om zo de achterstand te beperken.’’