‘’EEN GRAND PRIX ZONDER PUBLIEK IS WEL EEN MOGELIJKHEID, MAAR ZEKER GEEN WAARSCHIJNLIJKHEID”.

(Foto: Lutz H, Wiki Commons)

Het Circuit van Zandvoort zou dit jaar voor het eerst in 35 jaar een Formule 1-race
organiseren. De vraag bij veel fans is, wanneer er weer geracet kan worden en onder welke omstandigheden.

Zandvoort is een uitzondering op de gebruikelijke F1-regel; het circuit krijgt namelijk geen
enkele financiële staatssteun. Het is volgens coureur en Formule 1-expert Jan Lammers
daarom niet te doen om een GP zonder publiek te rijden. “Als het management van F1
bijbetaald, kunnen we een race houden. Wanneer ze dit niet doen, wordt er alleen maar verlies
gemaakt. Dit gezegd hebbende kost het de F1 gewoon te veel’’, vertelt de voormalig
topcoureur. “Bij andere races kunnen ze, onder andere vanwege staatssteun, vijf tot tien
miljoen euro verdienen. Bij Zandvoort betalen ze juist dat bedrag. De keuze om de
Nederlandse GP niet door te laten gaan, is dan snel gemaakt.”

Lammers vertelt dat de race op het duinencircuit vooral ook een race voor het publiek is. De
organisatie van de Nederlandse Grand Prix hanteert de voorschriften die door de overheid zijn
opgesteld. “Honderdduizend racefans zijn moeilijk te controleren. Eigenlijk kan, als men echt
de veiligheid wil garanderen, van deze hoeveelheid mensen ook maar de helft naar zo’n
evenement toe”, vertelt Lammers. Hier zit volgens hem direct het duivelse dilemma voor de
organisatie: wie laat je naar binnen en wie niet? Op de vraag hoe dit opgelost zou kunnen
worden speculeert de F1-expert: “De enige manier waarop je dat voor elkaar zou kunnen
spelen, is een enquête te sturen naar iedereen die een kaartje gekocht heeft. In deze vragenlijst
zouden de bezoekers dan moeten invullen of ze per se zouden willen komen. Als organisatie
moet je dan aan de mensen die invullen het niet erg vinden om weg te blijven, natuurlijk een
compensatie geven.” Het is volgens Lammers vooral belangrijk dat de organisatie alle
bezoekers respectvol blijft handelen: “Daarom is een Grand prix zonder publiek rijden wel
een mogelijkheid, maar zeker geen waarschijnlijkheid.”

Financiële situatie

Lammers concludeert dat het uit financieel oogpunt nodig is dat er 100.000 mensen voor een
Formule 1-race naar Zandvoort afreizen. Aan de andere kant stelt hij dat het uit
veiligheidsoogpunt niet verstandig is om meer dan de helft hiervan naar binnen te laten. Om
deze redenen moet de situatie rondom corona minimaal flink verbeterd zijn voordat er weer
een race als vanouds, dus met publiek, gereden kan worden. Lammers vertelt dat de andere
mogelijkheid is dat er volgend jaar een medicijn beschikbaar is tegen corona, waardoor de
Nederlandse Grand Prix zonder zorgen door kan gaan. “Als wij volgend jaar de race zouden
moeten uitstellen om met publiek te kunnen rijden, dan zullen we dat zeker doen.” Hij vertelt
wel dat dit laatste scenario onwaarschijnlijk is.

Dat de race in de Noord-Hollandse badplaats populair is bij de Nederlandse racefans, blijkt
wel uit de belangstelling voor kaartjes. Binnen enkele uren na de start van de kaartverkoop
waren de beschikbare tickets al volledig uitverkocht. Wat de situatie rond Zandvoort extra
bijzonder maakt, is dat de kaartjes voor de race in Zandvoort al enkele jaren vooruit zijn
uitverkocht.

HOE WORDT JE COUREUR IN NEDERLAND?

Rik Koen (16) begon op zijn vijfde al met karten. Ondertussen is hij hard op weg om een succesvolle coureur te worden. Hiervoor heeft hij hard voor moeten werken, met veel steun van zijn ouders. In deze video vertelt hij hoe hij coureur is geworden en geeft hij tips aan beginnende coureurs.

HOE STEIL IS DE BANKING BIJ ZANDVOORT NOU ECHT?

In het de infographic hieronder wordt er gekeken naar de banking bij de Arie Luyendijkbocht op circuit Zandvoort. Is hij echt zo steil? Er worden drie andere circuits erbij gehaald om context te geven.

Jesse Busser

DE GESCHIEDENIS VAN ZANDVOORT

Het circuit van Zandvoort werd vanaf 1948 gebruikt voor officiële Formule 1 wedstrijden. De laatste wedstrijd werd verreden in 1985. Na 35 jaar afwezigheid, zou dit jaar de heropening zijn van het circuit. Door de coronacrisis is het helaas uitgesteld naar volgend jaar. In de tijdlijn hieronder zijn de winnaars van deze Grand prix te vinden.

HOE HOUDT DE DF ACADEMY RACEN VEILIG?

Op Circuit Zandvoort worden naast toekomstige Formule 1 races ook race-evenementen gehouden. DF Academy is een bedrijf dat dit soort evenementen organiseert op Zandvoort. Joyce Kortekaas, manager van DF Academy, vertelt hoe het bedrijf zich aan de veiligheidsmaatregelen probeert te houden op Zandvoort Circuit. Ook spraken we de gemeente van Zandvoort.