75% van de jongeren heeft meer mentale klachten dan voor de coronacrisis, blijkt uit onderzoek van EenVandaag. Online thuisonderwijs leidt niet alleen tot een verminderd onderwijsaanbod, maar ook tot mentale problemen bij de student. Veel studenten voelen zich geïsoleerd op hun studentenkamertje. Actiegroep #ikwilnaarschool houdt op vrijdag 2 oktober een onderwijsprotest op het Museumplein in Amsterdam.

Romy Veldhuis

Haperende internetverbindingen, storende familieleden en docenten die amper te verstaan zijn. De online studententijd valt voor velen zwaar. Tweedejaars studente Romy Veldhuis (18) studeert facility management aan de HAN in Nijmegen. Zij ervaart extra werkdruk door het nieuwe onlineonderwijs. ‘Het echte fysieke onderwijs is aan het verdwijnen en het verandert steeds meer in een zelfstudie. Ik heb een kamer in Nijmegen, maar achteraf gezien had ik beter geen kamer kunnen huren. Zonder fysieke lessen heeft het vrijwel geen nut om op kamers te zitten in deze tijd.’’

‘’De frustratie loopt snel op’’

Onder de studenten is er veel ontevredenheid over de kwaliteit van het onlineonderwijs. Volgens Romy is de boodschap die schoolinstellingen afgeven dat studenten zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen, omdat dit eenmaal niet de fout van de hogeschool is. ‘’Klassen worden online twee keer zo groot waardoor er ook geen mogelijkheid is om vragen te stellen. Op dit moment is er geen enkele controle op hoe docenten lesgeven. Dit zorgt ervoor dat de stof steeds minder goed blijft hangen en de frustratie oploopt.’’ Romy merkt dat de stress sneller dan normaal toeneemt. ‘’De studie wordt een stuk zwaarder door de online lessen en de extra werkdruk. Vooral het stressaspect is een factor die naar mijn mening heel veel invloed heeft.’’

tekst gaat verder na de tool

Jos Steehouder is persvoorlichter van Vereniging Hogescholen. Volgens hem zijn hogescholen zich er heel goed van bewust dat studenten het contact met hun opleiding, leraren en medestudenten missen. ‘’Door de regel dat we anderhalve meter afstand van elkaar moeten kunnen houden, kunnen de hogescholen gemiddeld ongeveer twintig procent van het normale aantal studenten en docenten in hun gebouwen ontvangen.’’

Volgens Steehouder is er maar weinig plaats voor studenten met de geldende maatregelen. Klassen worden soms in drie of vier groepen verdeeld om toch fysiek onderwijs te kunnen geven. ‘’Een docent kun je echter niet in vieren delen. De meeste hogescholen geven eerstejaars studenten voorrang bij toewijzing van fysieke lessen omdat zij zich nog met de opleiding en hun docenten moeten verbinden.’’

#ikwilweernaarschool

Genoeg redenen voor de actiegroep #ikwilweernaarschool om samen te komen op het Museumplein in Amsterdam. Ze eist meer fysieke lessen, de actiegroep krijgt in ieder geval steun van de Landelijke Studentenvakbond. Lyle Muns is de voorzitter van de landelijke studentenvakbond. Hij ziet dat de student het hardst wordt getroffen door de coronacrisis.‘’Studenten krijgen vooral te horen dat ze maar extra moeten lenen als ze hun baantje dreigen te verliezen. We horen al van studenten dat ze bepaalde vakken laten vallen, omdat het te moeilijk is om bij te benen.’’

Dit bericht bekijken op Instagram

Tot 2 oktober op het Museumplein! #ikwilnaarschool #wijwillennaarschool #onlinestuderen #digitaalonderwijs #onderwijsprotest

Een bericht gedeeld door Ik wil naar school (@ikwilnaarschool) op

Doordat de studenten de lessen niet meer volgen in de collegebanken is de balans tussen school en privé een stuk zwaarder. De onlinelessen zijn lang van stof en er is weinig ruimte voor discussie. Studiegenoten zien ze, behalve op hun computerschermpje, amper. Romy vind het daarom moeilijk om nieuwe vrienden te maken. ‘’Je ziet je klasgenoten enkel online, waardoor je ze niet echt kent. Wat ik zelf zie in mijn omgeving is dat de meeste studenten slechts nog met hun huisgenoten omgaan, en dus weinig sociale activiteiten ondernemen.’’

‘’Studenten krijgen meer te maken met demotivatie en eenzaamheid’’, vertelt Lyle Muns. ‘’Zeker voor de eerstejaars studenten is het erg zwaar. Voor hun is dit toch wel het begin van een nieuwe start. Ze hebben al meegemaakt dat de middelbareschooltijd vreemd is afgesloten en nu mogen ze amper of zelfs helemaal niet naar de campus komen. Het heeft zeker gevolgen voor de mentale gezondheid van jongeren. In de coronacrisis wordt de student eigenlijk vergeten.’’

Verandering

Daar moet volgens de actiegroep en de vakbond verandering in komen. Het hoger onderwijs moet weer fysiek. ‘’Gelukkig zijn er al veel scholen die voor alternatieven zorgen’’, vertelt Lyle Muns. ‘’Studenten aan de Radboud Universiteit in Nijmegen krijgen dit jaar les in het concertgebouw. Er moeten meer mogelijkheden zijn dat studenten alsnog fysiek onderwijs kunnen volgen, mits de anderhalvemeterregeling wordt gehandhaafd. Studenten moeten weer op veilige afstand samen komen.’’