Benzinestation
E10-benzine bij het tankstation. Foto door Johannes Rapprich via Pexels

Nederlanders kiezen vaker voor premium E5-benzine, dan voor de duurzamere variant E10. Dat blijkt uit gegevens van tankpasleverancier MultiTankcard. “Het is vaak een gevoel van mensen dat E10 slechter is voor je auto”, zegt Markus van Tol van de ANWB.

De verkoop van E10-benzine werd een jaar geleden door de overheid verplicht gesteld op tankstations met twee of meer tankinstallaties voor benzine. De benzine bevat maximaal 10 procent bio-ethanol, een plantaardige brandstof die kan worden toegevoegd aan benzine. Door dit hogere percentage – E5 bevat maximaal 5 procent bio-ethanol – zou E10 garant staan voor minder CO2 uitstoot en zou daarom als duurzamere optie worden gezien. Toch steeg juist de verkoop van E5-benzine met 20 procent.

Risicovermijding

Ondanks dat de E10-benzine dus op meer plekken verkrijgbaar is, daalde de verkoop ervan toch met een kleine 5 procent. Volgens Markus van Tol heeft dit te maken met het wantrouwen van de consument tegenover de benzine. “Er zijn auto’s die niet goed functioneren bij het gebruik van E10. Om het risico te vermijden dat je auto kapot gaat na het tanken, tanken veel mensen dus alsnog E5. Naast dat een kapotte auto uiteindelijk nog meer geld kost, is het maar de vraag of E10 op die manier alsnog duurzamer uit de bus komt. Steeds een nieuwe auto moeten aanschaffen is vanwege het productieproces namelijk ook drukkend op het milieu.”

Leasebak

Ook het aantal leaserijders in Nederland is volgens van Tol van invloed op de cijfers. “Er zijn een heleboel werknemers die vanuit het bedrijf waar ze voor werken een leaseauto krijgen. Bij het tanken moeten ze niet zelf op de centen letten, en dus kiezen ook zij vaak voor de kant van het minste risico. De duurdere E5-benzine dus.”