Instagram bestaat op 6 oktober 2020 precies tien jaar. Tien jaar geleden brachten Kevin Systrom en Mike Krieger een foto-deel-app uit op Apple. Nu heeft deze app meer dan een miljard maandelijkse gebruikers. Wat voor effect heeft deze populaire app op zijn gebruikers? 

“Instagram sprong in een gat dat er nog niet was. Op Facebook was het heel gewoonlijk om alleen een tekst te posten, waar soms een foto bijzat. Alleen een foto zonder context was apart. Juist die functie heeft Instagram grootgemaakt”, zegt mediapsycholoog Mischa Coster. “Na die enorme groei kwam er een kantelpunt: het moment dat zoveel mensen de app hebben en dat de mensen die het nog niet hebben last krijgen van de ‘fear of missing out’. Op dat moment nam Facebook het over, waardoor het enorm ging groeien.”

Groei van Instagram

De groei zorgde ervoor dat Instagram functies begon te gebruiken die vaak eerder al bij een andere socialmedia-applicatie was gezien. Zo introduceerde ze in 2013 korte video’s en in 2015 de ‘stories’. Al deze functies maken Instagram een steeds inclusiever platform, maar de groei heeft niet alleen mooie kanten. Door het enorme scala aan gebruikers ontpoppen influencers zich in mum van tijd. “Juist die influencers zijn niet per se het gevaar voor de normale gebruikers”, vertelt Coster. “De sociale vergelijking met leeftijdsgenoten is waar het verkeerde zelfbeeld vaak vandaan komt. Jongeren zien hun schoolgenoten op Instagram een perfect leven leiden, terwijl dit vaak een vertoning is.”

Goede kanten

Het verkeerde zelfbeeld is een van de mindere eigenschappen van Instagram, maar de social media-app heeft ook veel goede kanten volgens Coster. “Het is enorm handig dat je tegenwoordig contact kan onderhouden met iedereen over de hele wereld. Het heeft veel nieuwe manieren van marketing opgeleverd, dat moet niet vergeten worden. Natuurlijk moet er de komende tijd gekeken worden naar de kritiekpunten van Instagram, maar het is een hele progressieve, interessante manier van contacten onderhouden.”

Loading...

Loading…

Viraal

Instagram heeft invloed op mensen, zowel positief als negatief. Hoe kijkt een influencer met groot bereik naar het medium? Ramon Vermaas, student Business Studies, heeft zo’n 16000 volgers op Instagram en zelfs het tienvoudige op TikTok. Na een aantal virale video’s op TikTok, net als op Instagram, stroomde daar de volgers voor hem binnen. “Samen met een maat gingen ik dansen aan rek op de beat, dit ging viraal en we hebben hier dan ook veel volgers door gekregen. Zelf doe ik er niet veel meer op, ik kies liever voor mijn studie. Die maat heeft ondertussen 4,4 miljoen volgers op TikTok. Hij kan daar zijn brood mee verdienen.”

Spijt heeft hij niet: “Nee joh, ik noem mezelf geen influencer. Dat is echt een rotte term. Ik heb gewoon toevallig een hoop volgers gekregen door die video’s, maar ik ga niet mijn best doen om extra veel content te maken. Als ze mij willen volgen is dat prima. En als ze mij ontvolgen is dat ook prima, even goede vrienden.” Ramon geeft daarbij aan dat een groter aantal volgers handig kan zijn voor sponsordeals. “Ja, dat is wel mega chill. Ik sport veel. Soms kan ik dan met een fitnessbedrijf afspreken dat ik sportkleren krijg in ruil voor een post. Zo heb ik vorig jaar kaartjes kunnen regelen voor sommige festivals. Daar zit voor mij vooral het voordeel in.”

Ramon Vermaas - eigen foto

Na 10 jaar is Instagram uitgegroeid tot een multimedia-platform waar vele mogelijkheden zijn. Het is allang niet alleen meer een foto-deel-app en heeft tegenwoordige vele mogelijkheden, waardoor het een platform is voor vele soorten mensen.