Ruim 50% van de studenten geeft aan vaak alcohol te drinken voor of na het sporten. De gevolgen hiervan kunnen erg bepalend zijn voor je sportleven. In dit artikel lees je over de levensstijl van studenten, en wat sport in combinatie met alcohol met je lichaam doet.

Als student is het belangrijk om zuinig om te gaan met je lichaam. Niet alleen omdat je nog een lange tijd te gaan hebt, maar ook omdat je op veel vlakken goed moet kunnen presteren. Denk aan school, studeren en op je werk. Toch hebben de meeste studenten een ongezonde leefstijl: ze drinken veel alcohol en hebben weinig slaap. Huisarts Femke Wessels (31) van huisartsenpraktijk ’t Gasthuis legt uit waarom het drinken van alcohol lichamelijke problemen kan veroorzaken op lange termijn: “Je hersenen ontwikkelen zich ongeveer tot je 25e levensjaar. Door het drinken van alcohol wordt deze ontwikkeling verstoord en sterven veel hersencellen op jonge leeftijd al af. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van je hersenfuncties.” De belangrijkste functies die wegvallen zijn het gestructureerd kunnen werken, en het plannen van situaties, en dat zijn belangrijke vaardigheden die studenten nodig hebben.

Alcohol en sport

In een enquête die afgenomen is onder ruim 150 studenten geeft 60 procent aan dat zij vaak alcohol drinken na een wedstrijd of training. Het is niet goed voor je om zowel voor als na het sporten alcohol te drinken. Als je voor het sporten 1 á 2 glazen alcohol drinkt kan dit al gevolgen hebben voor je conditie. Wanneer je sport, maakt je lichaam melkzuur aan in de spieren. Als het melkzuur niet goed kan worden afgebroken, kan dit ervoor zorgen dat het proces van afbreken verstoort wordt. De lever zorgt er dan eerst voor dat de alcohol in je lichaam wordt afgebroken. Dit kan zorgen voor extra spierpijn en een afname van je conditie. Ruim 85% van de studenten die voor of na de training alcohol drinkt, geeft ook aan vaak last te hebben van spierpijn. Dit komt dus doordat de afbraak van melkzuur wordt verstoord.

Hoe blijf je als student gezond?

Om als student een gezondere levensstijl te creëren is het belangrijk om dagelijks gemiddeld een half uur aan lichaamsbeweging te krijgen. Maar kan je nou beter vaak en kort trainen, of minder vaak en lang? Dat is een vraag die voor veel mensen onduidelijk is. “Het ligt er in eerste instantie aan waarvoor je traint. Iemand die traint voor een marathon zal minder vaak en lang trainen. Voor studenten is het verstandig om vaak en kort te trainen. Zo heb je je dagelijkse lichaamsbeweging ook meteen gehad. Beweging is belangrijk omdat je je hierdoor beter kan concentreren, en je beter kan slapen,” aldus Wessels.

Bron: Enquête

Ruim 50% van de ondervraagden geeft aan wel eens alcohol te drinken na de training