Sporten is voor veel studenten een uitlaatklep voor de stress en druk waar zij dagelijks mee moeten omgaan. Teamsporten zoals voetbal en hockey zijn erg populair, maar ook individuele sporten zoals hardlopen of naar de sportschool. Een minder fijne eigenschap van sporten is het oplopen van blessures. Deze kunnen ontstaan door slechte voorbereiding of warming up, verkeerde bewegingen of onjuiste trainingsmethoden. Hieronder staan de 7 meest bekende studentensporten met daarbij de meest voorkomende blessures, een hoe je hier het snelste van af komt.

1. Voetbal

Voetbal is één van de populairste sporten onder mannelijke studenten. Als is het nou een vriendenteam, of speel je op hoog niveau, overal komen blessures voor. Een van de meest voorkomende blessures bij voetbal is een blessure aan de hamstrings. Deze blessure kan ontstaan door bijvoorbeeld het maken van een sliding, bij aanzetten of wegdraaien of, bij een spagaat of hoge trap. Je kan je hamstring compleet afscheuren, maar je kan ook slechts een lichte verrekking hebben. Wanneer je last hebt van je hamstrings is het verstandig om meteen te stoppen met voetballen, om meer schade te voorkomen. Neem zoveel mogelijk rust, en ga pas weer sporten als je niks meer voelt. Zo weet je dat de spier genoeg rust heeft gehad om te herstellen.

Bron: Unsplash

2. Handbal

Handbal is wat minder populair onder de studenten. Het is een van de meest intensieve contactsporten met veel beweging en man tegen man-duels. Hierdoor worden ook veel verschillende spiergroepen belast. De meest voorkomende blessure bij handbal is een acuut inversietrauma aan de enkels. Dit betekent dat je enkelbanden worden opgerekt, en je voet daarbij naar binnen klapt. De ernst van de blessure hangt af van de snelheid en kracht waarmee je het hebt opgelopen. Wanneer dit gebeurt moet je zo snel mogelijk je enkel koelen, zo voorkom je zwellingen. Helaas duurt genezen bij deze blessure erg lang. Bij de fysio krijg je vaak oefeningen mee om de spiergroepen bij je enkel weer sterk te krijgen. Ook is het slim om een enkelbrace te gebruiken voor extra stevigheid.

3. Hockey

Hockey is een zeer populaire sport onder zowel mannelijke als vrouwelijke studenten. Maar ook is hockey één van de meest blessuregevoelige sporten. Door de hockeystick ontstaan veel blessures, onder andere door contact met de andere spelers. De meeste spelers krijgen blessures aan de benen, knieën en vingers. Toch is de meest voorkomende blessure aan de achillespees. De achillespees is de pees van de kuitspieren en zit vast aan de hak. Bij hockey is de stand van het hielbeen vaan niet recht, omdat je gebogen staat. Hierdoor vangt de achillespees het grootste deel van de kracht op, waardoor deze overbelast wordt. Gelukkig duurt het herstel van de achillespees niet heel erg lang, en kan je snel weer sporten. Het is belangrijk om een tijdje rust te houden en de pees goed te rekken.

Bron: Unsplash

4. Volleybal

Volleybal is een sport waarbij je veel moet springen om de bal over het net te krijgen. Als je dit te vaak en op de verkeerde manier doet is de kans op en blessure erg groot. Veel volleyballers krijgen ook vaak last van een zogenaamde ‘springersknie’. Dit is een overbelasting van de knieschijfpees. Toch kan je bij volleybal niet voorkomen om veel te springen, en daarom kan zelf ook een aantal dingen doen om deze blessure te voorkomen. Je kan je knieën bijvoorbeeld intapen, of kniebeschermers dragen voor extra stevigheid. Ook krijgen veel volleyballers weleens te maken met een enkeldistorsie. Dit is een verzwikking van de enkel en ontstaat meestal wanneer een speler op de voet van een medespeler landt. Het genezen van deze blessure duurt lang. Je moet vooral veel rust houden. Om het herstelproces te versnellen kan je oefeningen van de fysio krijgen om je de spieren in je enkel weer te verstevigen.

5. Tennis

Tennis is wat minder populair onder de jongeren, maar wordt wel nog steeds veel gespeeld. De spieren van tennissers worden vaak uitgerekt om de bal bijvoorbeeld nog net te kunnen slaan. Hoe vaker je dit traint, hoe flexibeler je wordt. De meeste spieren die overbelast worden tijdens tennis, zijn de spieren in de armen en schouders. Daarom is de meest voorkomende blessure bij tennis ook een impingement van de schouder. Deze blessure ontstaat als je vaak achter elkaar bovenhands de bal wil slaan. Er kan hierdoor een inklemming van een pees of slijmbeurs ontstaan. Deze blessure, en ook andere blessures in je armen, kunnen worden voorkomen door je spieren goed soepel te houden door middel van een trainingsschema.

Bron: Unsplash

6. Wielrennen

De meeste blessures bij wielrennen ontstaan door een val. Deze worden ook wel traumatische blessures genoemd. Het gaat hierbij vaak om een breuk van het sleutelbeen, de schouder of een hoofdletsel. Ook niet-traumatische blessures komen veel voor bij wielrennen. De meest voorkomende is een blessure aan de knie: de oorzaken hiervan zijn vaak het verkeerd afstellen van de fiets en overtraining. Een aanpassing van de hoogte van het zadel heeft invloed op de kniehoek in de verschillende trappersposities. Dit heeft invloed op de krachten die aankomen op de knie. Als het zadel dus verkeerd staat kan dit ervoor zorgen dat er te veel kracht komt op de knie, en deze dus overbelast wordt. Hoe langer je fietst met een verkeerde zadelhoogte, hoe erger de knie belast wordt en dat betekent ook een langer herstel.

7. Hardlopen

Hardlopen is één van de bekendste sporten van Nederland. Maar het is ook een sport waarbij veel blessures ontstaan. De meeste blessures zijn aan de enkels, knieën en voeten. Een vaak voorkomende blessure is de zweepslag. Dit is een gedeeltelijke spierscheur aan de binnenkant van de kuit. De blessure kan plotseling ontstaat bij het aanspannen van de kuit. Veel beginnende hardlopers maken de fout om geen warming up te doen waardoor deze blessure al snel kan ontstaan. Een acute zweepslag kan worden behandeld door te koelen met ijs en later oefeningen te krijgen van de fysiotherapeut. Vaak kan je na een zweepslag niet meer lopen en duurt het herstelproces vrij lang, meestal een paar weken.

Bron: Unsplash