De bloemensector is bezig met een snel herstel ondanks de coronacrisis. De export van bloemen en planten daalde volgens het CBS met een kwart.

Begin dit jaar rond half maart zag het er niet heel goed uit voor de bloemensector. Het nieuws kwam naar buiten dat veel bloemen moesten worden weggegooid, doordat er geen klanten meer voor waren. Kwekers hadden forse verliezen en kwamen pas in aanmerking voor een noodfonds bij 30% verlies van de omzet. Maar toch is de bloemensector zich snel aan het herstellen van de coronacrisis. Dit komt volgens Michel van Schie woordvoerder van bloemenveiling Royal Flora Holland, doordat de mensen in Nederland bloemen bleven kopen.

Vraag & aanbod

“Mensen zijn meer thuis en willen dan ook een leuke plant of bloem neerzetten in huis of in de tuin”, aldus van Schie. In Nederland en buurtland Duitsland bleef de vraag naar bloemen en planten goed op peil. “Vanaf eind mei was de omzet echt goed”, van Schie legt uit dat dit komt doordat de vraag behoorlijk is toegenomen. Er was minder aanvoer van planten en bloemen, maar meer vraag. “Echt een kwestie van vraag en aanbod.”

Ondanks dat de bloemensector zich goed aan het herstellen is van de coronacrisis, blijkt uit cijfers van het CBS dat de exportwaarde dit jaar met 22% is afgenomen vergeleken met vorig jaar. Het gaat hierbij om de maand maart en de export van sierteelt, dit was in 2019 nog het meest uitgevoerde landbouwproduct van Nederland. Vergeleken met het jaar daarvoor kromp de export naar Italië dit jaar met 61%, dit was van alle landen de grootste teruggang.

Dubbel getroffen rozenkwekers in Afrika

In de coronacrisis is er minder aanvoer geweest van rozen uit Afrika. Er gingen weinig passagiersvliegtuigen vanuit Kenia en Ethiopië naar Nederland, waarin rozen werden vervoerd. Hierdoor was er minder vrachtcapaciteit en werd vracht vervoeren een stuk duurder. Bovendien regent het al een lange tijd heel hard in Kenia, wat effect heeft op het productieproces. Hierdoor worden de rozenkwekers in Afrika dubbel zo hard getroffen. Zowel door corona als door het weer.

De bloem die het goed doet is de roos. “Die staat altijd op nummer één. Daar blijft de vraag naar bestaan”, aldus van Schie. Een kwart van alle producten op de veiling zijn rozen, wat neer komt op meer dan drie miljard per jaar. Maar er zijn nog altijd producten die minder goed draaien. De bijzondere bloemen die meestal wat duurder zijn. Deze worden gebruikt bij huwelijken en andere evenementen. “Veel huwelijken worden verplaatst of kleinschalig gehouden, daar kopen mensen nu toch echt minder bloemen voor”, legt van Schie uit.

Meer waardering

Een positief voordeel van de coronacrisis is volgens van Schie dat er meer online besteld wordt, wat compenseert. “Mensen gaan niet meer bij elkaar op bezoek en sturen een bloemetje.” Van Schie hoopt dat de groei van de vraag naar planten en bloemen standhoudt de komende jaren. “We hebben het idee dat mensen bloemen en planten weer meer zijn gaan waarderen.” Ook hoopt hij dat mensen kennismaken met nieuwe producten. “Royal Flora Holland verkoopt op jaarbasis dertigduizend verschillende producten en het zou leuk zijn als mensen kennismaken met planten en bloemen die minder gangbaar zijn.”