De teleurstellende cijfers van actiefilm TENET bevestigt de angst voor bioscopen en filmmaatschappijen: filmliefhebbers zijn er ondanks de coronamaatregelen nog niet klaar voor om terug te keren naar de bioscoop. Steeds meer filmmaatschappijen, zoals Disney+, besluiten om films direct uit te brengen op haar streamingservices. Door de populariteit van streamingservices krijgen zij steeds meer controle over het creatieve filmaanbod. Toch geloven deskundigen dat het een positief effect kan hebben op de arthouse wereld. 

In een volle bioscoopzaal wordt geroezemoesd totdat de lampen langzaam doven. De versgebakken geur van popcorn hangt in de lucht en overal hoor je het geplop van bierflesjes. Veel filmliefhebbers verlangen al sinds de coronacrisis weer naar deze nostalgische taferelen. De cijfers liegen er niet om. Adviesbureau PWC verwacht een omzetdaling van 66% voor de bioscopen, terwijl de omzet van streamingdiensten met 26% stijgt. Het adviesbureau verwacht een verdubbeling van de omzet van 46.4 miljard dollar in 2019 naar 86.6 miljard dollar in het jaar 2024.  Weinig blockbusters zijn dit jaar op het witte doek te zien. In plaats daarvan blijven de mensen liever vanuit hun luie stoel naar hun favoriete film en series kijken.

Photo by Krists Luhaers on Unsplash

Door de coronacrisis worden veel blockbusters uitgesteld, een klap voor de bioscopen. ‘’Het kan gewoon even niet anders’’, vertelt filmdeskundige Rudi de Boer.  ‘’Films als James Bond en Wonder Woman 1984 zijn weer uitgesteld. We krijgen tot april zeker niks nieuws te zien in de bioscopen.’’

Uitdagingen

De bioscopen hebben al voor meer uitdagingen gestaan. Door de opkomst van de televisie, de videorecorder en de videotheek dachten ze ook dat er veranderingen aankwamen. ‘’Ze hebben het altijd neer kunnen slaan, maar nu wordt het wel heel heftig. Ik denk niet dat de bioscopen ooit verdwijnen, maar grote ketens als Pathé gaan het moeilijk krijgen als het zo doorgaat.’’

Filmmaatschappijen zoals Disney brengen hun films nu uit op hun eigen streamingdienst. De grote filmbazen komen daardoor steeds meer in handen van de streamingdiensten. Toch is De Boer optimistisch.  ‘’Het is interessant dat vooral grote namen hun film eerst in de bioscoop releasen en later pas op de streamingdiensten. Een groot voorbeeld hiervan is The Irisman van vorig jaar. Een grote film met veel bekende namen die je toch wel wil zien in de bioscoop. De Oscars spelen ook nog steeds een grote rol. Om kans te maken op deze prijs moet de film wel in de bioscoop hebben gedraaid.’’

Systeem opengebroken

‘’Hier in Nederland is de ervaring dat Netflix en andere streamingdiensten een systeem hebben opengebroken’’, vertelt scenarioschrijver Lorans al Danchali. ‘’Vroeger kon alleen het geld komen vanuit een paar producenten en van de overheid. Nu met de komst van de streamingdiensten is er een extra speler in het veld.’’

Door de toenemende populariteit van streamingdiensten is er vanuit Hollywood een angst dat ze de controle over hun eigen films verloren gaat en dat die producties meer moeten voldoen aan het ‘netflix- algoritme’, uitgelichte films en series die passen bij iemands kijkgedrag. Films moeten in zoveel mogelijk hokjes passen. Volgens De Boer is dit echter op dit moment niet het geval.  ‘’Door de coronacrisis zijn het juist de arthouse films die groenlicht krijgen voor publicatie. Het zijn films met kleinere budgetten en er wordt met minder mensen aan een film gewerkt.  Commerciële cinema wordt lastig, door de coronamaatregelen.

Het creatieve denkproces voor een film verschilt volgens regisseur Luuk Audenaerde per persoon. Hij studeert aan de filmacademie en heeft al twee films achter zijn naam staan. Hij vertelt over de creativiteit van de filmwereld en over het denkproces dat achter een film schuil gaat.

Ook scenarioschrijver Lorans denkt dat de populariteit voor streamingdiensten niet zomaar ervoor gaat zorgen dat de arthouse film verdwijnt. ‘’Streamingdiensten vervangen niet een nationaal filmfonds. Landen investeren nog steeds in films, daar komt niet plotseling verandering in. ‘’Het zou me niet verbazen als er eindelijk ook een kleinere streamingdienst komt die zich juist op het niche van arthouse fims gaat richten.’’

Scenarioschrijver Lorans al Dandachli en filmstudent Bjorn vertellen over de populariteit van streamingdiensten en de gevolgen voor de arthouse wereld. 

Volgens de Boer moet je streamingdiensten en bioscopen naast elkaar zien en niet met elkaar vergelijken. ‘’Het zijn twee aparte werelden. Ik denk dat mensen graag eens uit huis willen om lekker in de zaal te gaan zitten met een kopje koffie of een glas bier. We zijn sociale dieren, dus we praten graag even na over een film. Ondanks alle gemakken van streamingdiensten gaan we nog steeds naar de bioscoop. Vorig jaar ging nog een recordaantal mensen naar de bioscoop. Dat verdwijnt niet zomaar.’’

Loading...

Loading…