Afgelopen maand heeft Zietuwel, een online uitgeverij uit Utrecht met titels gericht op de zakelijke markt, heeft afgelopen maand Dropshippers.nl gelanceerd. Op deze site staat een overzicht met leveranciers die zich bezighouden met dropshipping. Is dropshipping zo mooi als het lijkt, of zitten er veel haken en ogen aan?

Joshua Kaats heeft vanaf 2017 meerdere online miljoenenbedrijven opgezet. Op dit moment geeft hij zijn kennis door via van social media en geeft hij cursussen via Dropship Academy. “Dropshippen is het online verkopen van artikelen die niet in eigen voorraadbeheer zijn”, legt hij uit. “Een order van een klant op je webshop zet je door naar een leverancier of fabrikant. Deze verstuurt de bestelling vervolgens direct naar de klant.”

Aan dropshipping zitten risico’s. De consumentenbond legt uit dat verkopers hun producten vaak zelf niet gezien hebben voordat zij deze verkopen. Ze hebben dus geen idee in wat voor staat het product wordt geleverd en hoe de kwaliteit ervan is. “Consumenten denken vaak dat ze bij een Nederlandse leverancier besteld hebben, omdat de webshop vaak beheerd wordt door een Nederlander”, vertelt Gerard Spierenburg, woordvoerder van de consumentenbond. “Maar veel dropshipping-leveranciers zitten in het buitenland, bijvoorbeeld Azië. Hierdoor kan het weken of zelfs maanden duren voordat de klant zijn bestelling ontvangt.” Maar wat kan je het beste doen wanneer een product niet naar wens is?

Laura Meiners (21) uit Breda bestelde vorig jaar via iphonekabel.nl een nieuwe oplader voor haar iPhone. Op de website stond vermeld dat het de volgende dag geleverd zou worden, mits het voor 18.00 uur besteld werd, maar Laura moest zes weken wachten op haar product. “Op de site stonden allerlei manieren om contact op te nemen met de verkoper: een KvK-nummer, een adres en een e-mailadres. Daarnaast stond er een webshopkeurmerk op de website. Voor mij kwam het geloofwaardig over”, vertelt Laura.

Volgens Spierenburg kan er sprake zijn van een oneerlijke handelspraktijk wanneer de verkoper onduidelijk is. Hierover kan je een klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt. “Wij ondernemen dan actie wat kan leiden tot bijvoorbeeld een boete voor het bedrijf in kwestie”, zegt Jasmijn Dielesen van ACM. “Wij behandelen geen individuele klachten omdat het anders te veel wordt. ACM beslist welk bedrijf we onder de loep nemen aan de hand van de ernst van de situatie.”

Laura besloot na een week wachten, om contact op te nemen met de webshop. “Voordat ik ging bellen, wist ik al dat er iets niet klopte”, zegt ze. Dit bleek uiteindelijk ook zo te zijn. Laura kwam op geen enkele manier in contact met de verkoper. Wekenlang bleef ze mailen en bellen, maar ze had geen succes. “Ik heb geluk gehad dat ik niet meteen betaald heb, maar heb gekozen voor AfterPay”, vertelt Laura. “Het was wel vervelend dat ik apart contact op moest nemen met AfterPay om de situatie uit te leggen. Gelukkig konden ze me helpen door de betaling verder uit te stellen.” Didi Kessen werkt bij de klantenservice van AfterPay en legt uit: “Het uitstellen van betalingen hoort bij de service die wij leveren. Via de webshop krijgen wij een seintje wanneer een product wordt geleverd. Als dit niet klopt kan de consument contact met ons opnemen. Dan stellen wij de betaling uit tot het product daadwerkelijk binnen is.”

Zes weken later lag er ineens een brievenbuspakketje bij Laura op de deurmat. De oplader was binnen. Hij was identiek aan een officiële Apple-kabel. Laura: “Ik had al niet meer verwacht dat het product binnen zou komen,” zegt ze. “Uiteindelijk bleek het bellen en het wachten voor niks, aangezien de oplader binnen een paar weken kapot was. Het is jammer van mijn geld. Ik heb er na ontvangst uiteindelijk wel voor betaald, maar wel een wijze les.”

“Op het moment dat je een bestelling plaatst bij een verkoper, sluit je een overeenkomst af”, zegt Spierenburg. “De bedenktermijn is twee weken nadat je het product ontvangen hebt. Binnen deze periode mag je het product retourneren. Er zijn wettelijke garantie- en retourregels waar de verkoper zich dan aan moet houden.” Toch zitten er nog haken en ogen aan, want de verkoper is niet verplicht om je een Nederlands retouradres te geven. “Het kan zijn dat het teruggestuurd moet worden naar de leverancier. De kosten van het retourneren zijn voor de consument en die kunnen flink oplopen wanneer een product in het buitenland besteld is”, vertelt Spierenburg. “De verkoper is verplicht om dit retourbeleid te melden. Vooraf moet worden aangegeven wat de exacte kosten zijn. Zo komt de consument niet voor verassingen te staan.”  Wanneer een artikel defect is, is de verkoper hier verantwoordelijk voor en mag hij zich niet schuilen achter de leverancier.

Iphonekabel.nl vermeldt op de site dat je je product 14 dagen na aankoop nog kon retourneren. Laura heeft er bewust voor gekozen dit niet te doen. “Ik vond het een rare situatie en ging er niet vanuit dat ik mijn geld terug zou krijgen”, zegt ze.

Toch zitten er voor dropshippers zelf ook nadelen aan. Dave de Roij was zelf dropshipper en hielp andere ondernemers. Zijn bedrijf  begon onder deze hulp te lijden omdat veel ondernemers niet doorzetten waardoor zijn bedrijf een slechte neem kreeg.

Tara Elisabeth (19) bestelt afslank-drankjes bij een leverancier via het bedrijf ‘The Bossbabe Project’. Bij dropshipping zijn de opbrengsten volledig voor de verkoper. Bij Tara werkt dit net even anders. De helft van wat zij verdient is voor het bedrijf waar zij voor werkt en Tara pakt zélf de pakketjes in. Maar wat levert haar werk nu op? Ze gaf ons een inzicht op haar inkomsten en wat zij zoal kwijt is aan het bedrijf.