Pixabay

Zelfcensuur binnen het bedrijfsleven

Veel bedrijven maken gebruik van social media platformen. Vaak wordt dit gebruikt om een bedrijf onder de aandacht te brengen. Het is dan noodzakelijk om regelmatig iets van je te laten horen. “Medewerkers doen vaak mee aan dialogen op social media. Maar in de praktijk doen maar weinig mensen mee aan een online gesprek. De medewerkers die deelnemen, zeggen niet alles wat ze wel willen zeggen” vertelt Joppe Brinkman, oprichter van Prowise. 

Uit een onderzoek van SWOCC is gebleken dat medewerkers zich zeer bewust zijn van de risico’s van praten over werk op social media. SWOCC is een stichting wetenschappelijk onderzoek commerciële communicatie. Ze maken zich bijvoorbeeld zorgen over onnodige reacties en schade aan hun persoonlijke en zakelijke reputatie. Medewerkers vinden het gebruik van social media ook riskant omdat ze bang zijn om ongeschreven regels in de organisatie te overtreden. Bovendien maken ze zich zorgen dat hun bijdragen van onvoldoende kwaliteit zijn. Het gepubliceerde bericht kan bijvoorbeeld niet relevant zijn voor het publiek, of feiten en grammaticale fouten bevatten. Vanwege deze risico’s gebruiken medewerkers op social media verschillende zelfcensuur strategieën.

Zelfcensuur in het buitenland door jesse busser

Normaal gesproken wordt zelfcensuur gezien als het schrappen van omstreden of negatieve content. De ondervraagden in het SWOCC-onderzoek gaven echter ook aan meer geavanceerde technieken te gebruiken, om de bovengenoemde risico’s het hoofd te bieden. Zo stellen bedrijven soms het vrijgeven van een bericht uit, om eerst de mogelijke gevolgen van het bericht te kunnen overwegen. In dat geval vragen ze collega’s om het bericht eerst te lezen, of ze besluiten het bericht op een andere manier te formuleren. Kortom, uit onderzoek blijkt dat zelfcensuur niet alleen van invloed is op het wel of niet publiceren van een boodschap. Zelfcensuur heeft ook invloed op de manier waarop medewerkers een bericht plaatsen.

De resultaten bevestigen dat zelfcensuur werknemers ervan weerhouden mee te werken aan strategieën voor social media. “Om medezeggenschap te realiseren is het belangrijk om als bedrijf een veilige social media omgeving te creëren. In een veilige omgeving weet je dat je niet snel persoonlijk zal worden aangevallen en is het niet erg om fouten te maken”, laat Brinkman weten. 

Donald Trung Quoc Don (Chữ Hán: 徵國單) - Wikimedia Commons

Hoe werkt factchecken?

Factchecken gebeurt steeds vaker en er zijn genoeg voorbeelden te noemen. Social mediaplatforms beginnen bijvoorbeeld nu, in de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen, meer op hun moderatie te letten. Bij journalistieke redacties is het principe van factchecken al langer algemeen toegepast. Hoe gaat factchecken en wie checkt de factcheckers eigenlijk?

Hoe ver mogen tech giganten in hun moderatie gaan?

Met de opkomst van fake news en de beïnvloedingen van verkiezingen is moderatie op social media belangrijker dan ooit. Een voorbeeld van een platform dat zijn gebruikers probeert te beschermen is Twitter. Dit Amerikaanse social media-platform maakte onlangs bekend dat retweeten lastiger wordt tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Dit roept de vraag op waar de grens voor dit soort tech giganten ligt.

Factcheck

Wordt er in Nederland geen verslag gedaan dat vier Europese landen (Visegrad-groep) het immigratie-voorstel van de Europese Unie verwerpen? door jesse busser