Als beginnend artiest denk je vooral aan het maken van muziek en het ontwikkelen van je eigen sound. Maar wat er ook bijhoort is naamsbekendheid op doen: Hoe bereik je een publiek en creëer je jouw eigen fanbase? En een plek op het podium bemachtigen blijkt zo makkelijk nog niet.

Geschreven door Hanne Delbaere en Iza de Bruin


De culturele sector staat meer dan ooit onder druk. Muzikanten staan op veel plekken letterlijk voor gesloten deuren. Niet voor niets staat het afleveren van professionele muzikale ondernemers hoog in het vaandel bij de Rockacademie in Tilburg. “Om onze studenten zoveel mogelijk kansen op de arbeidsmarkt te geven, leiden we hen op tot ondernemers in allerlei muzikale disciplines”, aldus een woordvoerder van de Rockacademie.

“Ik vind het maken van muziek en het uitzoeken van mijn identiteit als artiest momenteel net wat belangrijker dan het werken aan mijn naamsbekendheid”, vertelt Whynton Power, derdejaars Rockacademie student. Volgens hem sluit het een het ander echter niet uit. Power: “Als ik weet wie ik ben als artiest en wat ik uit wil dragen, dan is dat ook duidelijker voor mijn publiek. Artiesten zijn allemaal zzp’ers, mensen moeten weten wat ze van jou kunnen verwachten.” De Rockacademie stimuleert studenten zoveel mogelijk om na te denken over hun toekomst. Door handvaten en tools aan te bieden proberen ze de studenten zo zelfstandig mogelijk aan hun ‘merk’ als artiest te laten werken.

Waar oud-student Tim Koehoorn het meest baat bij heeft gehad, zijn de vele reflectie-momenten gedurende de opleiding. In deze momenten keken studenten en docenten samen beschouwend naar het gemaakte werk. Koehoorn: “Door al die verschillende visies bij elkaar krijg je kans om je eigen werk van een andere kant te belichten. Of je het nou eens bent met een ander of niet dat doet er dan niet eens zo toe. Al heb ik soms ook wel gedacht ‘Ah nee, daar heb je totaal ongelijk in man, waar heb je het over!’, maar ook die commentaren moet je eigenlijk serieus nemen.”

Om studenten zoveel mogelijk zichzelf op de kaart te laten zetten, biedt de Rockacademie allerlei soorten kansen. “Micropodia”, zoals Koehoorn het noemt. Hiermee doelt hij op de trajecten die de studenten door de jaren heen doorlopen, zoals het samenzitten met zes medestudenten met wie je iedere week een nieuwe uitvoeringsopdracht krijgt. Van het opvoeren van een specifieke cover tot het schrijven van eigen teksten, alles komt naar voren in die trajecten. “Verantwoordelijkheid over het vormen van je eigen muziekstijl ligt wel voornamelijk bij de studenten zelf”, zegt Koehoorn, “Bij een bezoek aan de huisarts gaat die ook niet zitten raden wat er precies mis is. Hetzelfde geldt hier op de opleiding; heb je ergens vragen over, stel ze dan zelf’.”

Power kan alleen maar beamen wat Koehoorn beschrijft. “De opleiding pusht je inderdaad niet naar het publiek toe, dat heb je echt zelf in de hand.” Wel had Power vorig jaar vakken als marketing en online strategie. Hierin stond onderzoek naar het bereiken van je publiek, het online neerzetten van je muzikale identiteit en je muziek de wereld in krijgen, centraal. Momenteel zit Power voor het vak ‘eigen act’ in de studio. “Begin volgend jaar wil ik online een EP uitbrengen”, zegt Power. “Hoe die gaat heten hou ik nog even voor mezelf”, klinkt het geheimzinnig.

Ook Koehoorn duikt weer de studio in. Hij is maar wat blij dat de opleiding zo hamert op zelfstandigheid en ondernemen. Na zijn afstuderen vorig jaar werd het opnemen van tracks financieel wat lastiger en dus moest hij goed nadenken over zijn mogelijkheden. Koehoorn: “De kosten van het produceren van een album zijn niet mals. Begin dit jaar heb ik een crowdfunding opgezet. Met het opgehaalde geld kan ik nu eindelijk weer de studio in, nadat corona ook daar een tijdje roet in het eten gooide.” In de lente van 2021 zal ‘Suikerspin’, Nederpop met een humoristische insteek, vermoedelijk onze gehoorkanalen kunnen vullen.


In deze tijden is het een uitdaging om als beginnende artiest naamsbekendheid op te bouwen. Zonder open mic nights of feestjes waar zij kunnen optreden lijkt is dit vrijwel onmogelijk. Toch biedt Corona ook de kans op creatief te denken, ook vanuit journalisten. Gemerts Dagblad heeft KultUUR opgericht: een talkshow die onbekende artiesten een podium geeft.