In 2018 sloten de supermarkten het Nationaal Preventieakkoord met de overheid. Er zou gestreefd worden naar gezondere schappen, die moesten de klanten stimuleren om volgens de Schijf van Vijf te gaan eten. Geen enkele supermarkt heeft deze belofte ingelost, concluderen vier gezondheidsfondsen uit onderzoek.

Directeur Centraal Bureau Levensmiddelenhandel Marc Jansen: “Ze kiezen voor het halfvolle glas met een laagje azijn erbij”. Jansen heeft geen hoge pet op van onderzoeksbureau Questionmark, volgens hem een bedrijf met een ‘duidelijke missie’.

Vooruitgang
Volgens Marc Jansen is de afgelopen vijftien jaar ‘wel degelijk vooruitgang geboekt’, Questionmark zou er dus grotendeels aan voorbij zijn gegaan. Jansen duidt op de verlaging van suiker, zout en vet in duizenden producten en op de directe confrontatie met de gezonde groente- en fruitafdeling in vrijwel alle supermarkten.

De CBL-directeur ziet liever steun in het beter zichtbaar maken van Schijf van Vijf-producten, ‘wettelijk worden wij nu nog beperkt in het maken van claims over gezondheid’, zo valt te lezen in De Volkskrant.

Questionmark benadrukt ook de lichtpunten. Zo loopt Ekoplaza voor op de andere supermarkten, meer dan de helft van de producten in het assortiment zijn gezond. Aldi kiest voor kindermarketing op wortels en bij Dirk-filialen wordt geen snoepgoed meer aangeboden aan de kassa.

Extra maatregelen
De gezondheidsorganisaties willen van staatssecretaris van Volksgezondheid Paul Blokhuis horen hoe de supermarkten de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord gaan naleven. “Er moet meer gebeuren om de gezonde keuze in supermarkten makkelijker te maken”, vertelt Blokhuis.

Zoals eerder vermeld is Ekoplaza de enige supermarkt waar meer dan de helft van het assortiment gezond is, maar deze positieve uitzondering mag de aandacht niet afleiden van de grote lijnen uit het rapport, volgens Questionmark. De andere supermarkten moet op dit gebied zeker nog progressie boeken.

Ook wordt er druk gezet op de reclamefolders, zo bevatten volgens rapporten over de maatschappelijke verantwoordelijkheid een ruim merendeel suikerhoudende dranken. Jansen erkent deze ‘lokkertjes’, maar volgens hem zegt dit niet automatisch iets over het koopgedrag van de klant. Ook kan muziek in supermarkten voor misleiding zorgen.

Nulmeting
Het onderzoek wordt gezien als nulmeting, over twee jaar wordt er gekeken of er vooruitgang is geboekt. Het is een kwestie van afwachten hoe de supermarkten zich in deze tijd gaan ontwikkelen.

Ook heeft de looproute in de winkel zorgt ook voor eventuele impulsaankopen.