Het aantal coronabesmettingen is de afgelopen dagen flink gestegen. Volgens het RIVM is Black Friday de oorzaak van de toename. Waarom zochten we massaal de fysieke drukte op tijdens Black Friday?

Niet te missen deals op peperdure producten zoals elektronica en huishoudproducten konden we – ondanks het coronavirus – niet aan ons voorbij laten gaan. Dit leidde tot het feit dat we massaal naar de stad gingen om onze inkopen voor bijvoorbeeld Kerstmis te doen. Dit zorgde ervoor dat winkels in grote steden als Rotterdam en Eindhoven zijn deuren vervroegd moesten sluiten vanwege de drukte.

Marketingexpert Erwin Wijman legt uit waarom mensen ondanks corona alsnog de drukte opzochten: “Winkelen is een beleving die wordt gemist. Denk aan het zien, voelen en passen van bijvoorbeeld kleren. Die mogelijkheid heb je online niet.”
Naast persoonlijke behoefte om naar de stad te gaan, maken supermarkten ook gebruik van lokkertjes. “De meest bekende vorm is de mega-korting die alleen offline geldt”, vertelt Wijman.

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retailing aan de Nyenrode Business Universiteit, vermeldt in een interview met het AD dat Nederlanders bekend staan om het feit dat ze van aanbiedingen houden. Dit heet de ‘thrill of the hunt’: het vinden van iets speciaals voor een mooie prijs. Het RIVM registreerde op 1 december 4000 nieuwe positieve coronabesmettingen. Het weekend na Black Friday waren dat er ruim 6000, zo blijkt uit een grafiek van het RIVM. Volgens de NOS komt dit neer op een lineaire stijging van 27%. Hieruit concludeert het RIVM dat Black Friday de hoofdoorzaak van de toenemende stijging is.