Ruim 7 miljoen werknemers ontvingen vorig jaar een kerstpakket van hun werkgevers, maar dat zal dit jaar anders zijn. Door de coronacrisis liepen verschillende bedrijven economische achterstanden op waardoor ze moeten bezuinigen op kerstpakketten. Maar wat voor impact heeft dit op werknemers?

Heel wat medewerkers kunnen dit jaar niet rekenen op een uitgebreid kerstpakket van hun werkgever, dit terwijl de medewerkers harder hebben gewerkt dan vorig jaar. Een kerstpakket is voor hen dan ook niet een simpel samengesteld cadeau; het is een gevoel van waardering en respect.

Henry Robben, hoogleraar marketing van de Nyenrode Business Universiteit, vindt het dan ook geen goed idee dat bedrijven bezuinigen. “Op z’n academisch gezegd is het heel erg dom dat bedrijven geen kerstpakketten zullen geven. Het is een bijzonder jaar geweest, iedereen heeft enorm hard gewerkt maar helaas is de economie iets minder goed gegaan dan verwacht. Dit alles betekent niet dat je jouw sociale relatie met je medewerker anders moet gaan waarderen. De medewerker heeft harder moeten werken en krijgt er minder voor terug”, aldus de hoogleraar.

Ook het staatsbedrijf Holland Casino zal dit jaar geen kerstpakketten leveren aan haar medewerkers. “Wij keken er altijd zo enorm naar uit om de kerstpakketten op te halen. Het was voor ons echt extra motivatie om er weer een jaar te gaan”, vertelt medewerker Anna Velthof* van Holland Casino. De medewerker en haar collega’s vinden het jammer maar hopen wel op een kleine attentie van de werkgevers.

*De naam van de geïnterviewde is om privacyredenen gefingeerd.