Nederlanders zijn massaal meer gaan gamen tijdens de coronacrisis. Uit data van gamingplatform Steam blijkt dat steeds meer mensen achter de spelcomputer zaten sinds de lockdown. Zorgt dit voor een versterkt spanningsveld binnen gezinnen?

“Overmatig gamen leidt tot het verliezen van een goede balans tussen het gamen en andere activiteiten in het dagelijks leven. Daarnaast is er minder tijd voor offline sociale contacten. Ten slotte bestaat er de kans dat problemen ontstaan in (familie)relaties zoals ruzies”, dit blijkt uit een artikel van Gameninfo. Het aantal mensen dat meer dan vijf uur per week achter een spelcomputer zit steeg met 14 procent, blijkt uit een onderzoek van Trouw.

(Tekst loopt door onder infographic)

Gespannen situaties

Game-expert Maxim van Someren legt uit waarom irritaties op de loer liggen: “Het is bekend dat Nederlanders meer zijn gaan gamen gedurende de coronatijd. Dit leidt tot het feit dat we meer op elkaars lip zitten. Hierdoor ontstaan gespannen situaties tussen ouder en kind.” Soms kan een passie voor gamen onverwachts doorslaan in een obsessie.

Voormalig gameverslaafde en inmiddels ervaringsdeskundige Victor van Rossum vertelt hoe het ook fout kan gaan: “Gamen is een laagdrempelige manier om contact te zoeken. Doordat we nu meer gamen, wordt die drempel nog lager. Op het moment dat ik in een game zat voelde ik me meer geaccepteerd. Ik kreeg de liefde die ik thuis niet kreeg. Mijn eenzaamheid was de trigger om online te gaan – en te blijven.”
Daarom maakt Van Rossum duidelijk dat het risico op verslavende gamers aanzienlijk wordt vergroot door corona.

Lage irritatiedrempel

Gamen is een diverse tijdsbesteding want iedereen kan in principe gamen. Twintig- en dertigjarigen spelen voornamelijk online multiplayer om met elkaar in contact te blijven. Jonge kinderen spelen nog veel Fortnite en Among Us. Bij deze spellen is echter algemeen bekend dat de irritatiedrempel relatief laag ligt, vertelt Van Someren.