Internetfraude is een groot probleem in Nederland. Het is zo groot dat er een nieuw wetsvoorstel is ingediend door Minister Grapperhaus om internetcriminelen nog harder aan te pakken. Op 1 oktober stond de teller op ruim negenduizend gevallen, dat is vier keer meer dan in heel 2019.

Het vervalsen, gebruiken, vervaardigen en aanschaffen van elektronische betaalinstrumenten (IDEAL, Paypal) wordt een zelfstandig strafbaar feit. De maximale straffen voor betaalfraude gaan ook omhoog. Het stereotype slachtoffer wordt vaak gezien als een half bejaarde vrouw zonder enige kennis van zaken. De hedendaagse oplichtingstechnieken worden steeds misleidender en zijn lastig van echt te onderscheiden. Hierdoor worden ook jongeren sneller slachtoffer.

Danny (20), is een voorbeeld van zo’n slachtoffer. Danny is een student en verhandelt aandelen. Hij stuitte op een voor hem aantrekkelijke Instagrampost, waarin werd vermeld dat hij via dit account misschien wat extra geld kon gaan verdienen. “One spot left PM me now! No deposit required – passive income to be made!”. Deze post was genoeg om Danny te overtuigen duizend euro over te maken naar het Instagram-account genaamd: lax.x. Het account was geverifieerd, maar het bleek nog steeds een oplichter te zijn. Met een handig sales-praatje weet hij mensen om de tuin te leiden en duizenden euro’s af te nemen.

Mikebehr

Jytte Reichert, (woordvoerder van Slachtofferhulp Nederland), vertelt dat er bij haar steeds meer jongeren aankloppen voor hulp na oplichting. “Sinds de coronacrisis en de lockdown hebben veel criminelen hun werk op de straat omgezet naar oplichtingspraktijken via het internet.” Ook vindt zij het een logisch gevolg dat er nu strengere maatregelen worden getroffen om het probleem tegen te gaan. “Het is een groot probleem geworden. Je merkt dat de technieken steeds vernuftiger zijn geworden. Zelfs jongeren kunnen hierin kunnen trappen.”

Niet alleen via Instagram wordt er opgelicht. Ook wordt er door criminelen nog veel gebruik gemaakt van Whatsapp-fraude. Pieter (19), is binnen tien minuten al zijn gespaarde geld kwijtgeraakt. Het begon als een onschuldig berichtje van het zogenaamde nummer van PostNL. Na één klik op de link in het bericht was het kwaad al geschied. Zonder het door te hebben trokken de criminelen heel z’n bank leeg. “Er werd via de link gevraagd om de bezorgkosten te betalen voor een pakketje, zonder het door te hebben klikte ik een paar keer verder. Een paar minuten later keek ik op mijn bank en was al mijn geld weg”, vertelt de pas negentienjarige scholier. Het kan dus ontzettend snel gaan in de wereld van de internetfraude.