Automerk Lynk & Co wil met een nieuw concept voor elektrische auto’s de wereld veroveren. In oktober opende Lynk & Co de eerste ‘club’ buiten China, namelijk in Amsterdam. De originele showrooms en autodealers moeten plaatsmaken voor een ontmoetingsplek voor leden.

‘Lynk’ focust zich op innovatie, een speerpunt van het bedrijf. Naast de ‘clubs’ en de volledig elektrische auto’s die ze producen, is dit terug te zien in de verkoopstrategie. Je kunt bij Lynk & Co een abonnement nemen op een auto, net als bij Netflix bijvoorbeeld. Dan betaal je maandelijks een bedrag voor het gebruik van de auto. Je kunt het voortuig ook met anderen delen. In dat geval verdeel je de kosten en ben je goedkoper uit. Alain Visser, CEO van het bedrijf, noemt dit ‘het verkopen van mobiliteit’.

Geen bezit meer

Frank Jacobs, journalist bij AutoWeek, is lyrisch over het idee. ’’Het systeem is hartstikke slim bedacht, we gaan naar een wereld toe waar bezit minder belangrijk wordt en er steeds meer wordt gedeeld. Ik denk dan ook dat het een grote kans van slagen heeft.’’ Volgens Jacobs is dit ook nog eens het beste moment om in de autowereld te stappen. ‘’Elektrische auto’s zijn momenteel erg populair in Nederland. Mensen zijn echter huiverig om er daadwerkelijk ook een aan te schaffen. Door dit systeem wordt de drempel om er een te kopen verlaagd.’’