De langverwachte game Cyberpunk 2077 werd vannacht om 01:00 uur Nederlandse tijd eindelijk uitgebracht. Het spel is bijna negen jaar in ontwikkeling geweest en gaat naar schatting een recordaantal van 30 miljoen kopieën verkopen in het eerste kalenderjaar. Hoe kan het dat er al sinds ruim voor de publicatie zo halsreikend naar dit spel uit is gekeken?

Het spel zou eigenlijk al in april van dit jaar uitkomen, maar vanwege de pandemie en enkele late aanpassingen is dat meerdere malen uitgesteld, tot het gisternacht eindelijk voor 60 euro te koop was. Je kunt het spel (nog) niet spelen met vrienden, want de online versie van het spel is nog niet klaar en komt misschien niet eens uit in 2021. Waarom liggen de geschatte verkoopcijfers van het spel dan zo hoog?

Streamers

Dat heeft alles te maken met de marketingstrategie van de Poolse uitgever van het spel, CD Projekt Red, dat met een geschatte waarde van 8,13 miljard dollar de meest succesvolle digitale speluitgever is van Europa. Zij hebben het budget namelijk niet verspild aan het opzetten van een dure internationale campagne met een enorm marketingteam, maar zijn een samenwerking gestart met de digitale supersterren van deze tijd: de streamers.

Streamers zijn in feite doodnormale spelers, maar zij kiezen ervoor om zichzelf online uit te zenden terwijl ze hun spel aan het spelen zijn. Toegang is volledig gratis en soms komen daar tienduizenden mensen op af. CD Projekt Red heeft gebruik gemaakt van het enorme bereik van deze streamers door het spel enkele uren voor de wereldwijde uitgave aan grote streamers te geven, met uiteraard een gouden handdruk voor de samenwerking.

Goedkoper en effectiever

Grote streamers als Shroud (8,6 miljoen volgers) en xQcOW (4,3 miljoen volgers) hebben het spel voor enkele uren gespeeld voor tienduizenden kijkers, voordat het dus voor het grote publiek te koop was. Als kijkers zien dat hun favoriete streamer veel plezier heeft in het spelen van een spel, is dat natuurlijk goed voor de verkoopcijfers.

De uitgever hoeft geen studio en team in te huren om een dure promotievideo te maken, maar levert het product direct af bij de doelgroep, voor een véél lager bedrag. Je hebt een streamer met enkele duizenden euro’s al aan boord. Hij of zij speelt enkele uren jouw spel om op die manier de spanning op te bouwen en de verkoopcijfers een grotere boost te geven dan iedere promotievideo ooit zou kunnen. Daar kan de gemiddelde firma nog wat van leren.