Sinterklaas is net het land uit en nu vliegen de kerstcommercials ons al om de oren. Nooit eerder werden deze commercials zo vroeg gepubliceerd, dit blijkt uit een artikel van het Eindhovens Dagblad. Wat doen deze reclamespotjes met ons koopgedrag tijdens de feestdagen?

Supermarkten maken dit jaar meer gebruik van emotie in kerstcommercials vergeleken met de jaren ervoor. Deze emotie leidt tot het feit dat we massaal meer kopen. Het is dus geen geheim meer dat deze Kerst anders wordt dan de vorige edities. De supermarkten creëren deze extra emotie door de gevolgen van de coronacrisis te illustreren. Een voorbeeld is de reclame van Lidl: Teun, gespeeld door Thomas Acda, is hulpkerstman en mag zelf ook een wens doen. Hij wenst dat hij bij zijn moeder op bezoek mag. We mogen door corona niet knuffelen. Daarom zorgt magisch poeder ervoor dat het toch even kan.

Emotie speelt de hoofdrol

Supermarktdeskundige Paul Moers legt uit hoe deze commercials invloed hebben op jouw koopgedrag: “We leven nu in een zwarte coronatijd waarin ongelooflijk veel mensen het moeilijk hebben. Niet alleen emotioneel maar ook financieel.” Moers benadrukt hiermee dat Kerstmis dit jaar extra belangrijk gaat zijn: “Geld is nu niet belangrijk. We willen een mooie Kerst en daar hebben we dit jaar alles voor over.”
Zoals gezegd speelt emotie dit jaar de hoofdrol. “We missen allemaal het fysieke contact met onze (groot)ouders en andere dierbaren. Alleen magie kan dat gevoel terugbrengen”, vertelt Jorieke de Vries-Goosen van de Lidl in een interview met het AD. Het doel van de commercial is dat je je kerstboodschappen dus bij desbetreffende supermarkt doet.

Feestdagen als hoogseizoen

In 2018 geven we voor het eerst meer dan 1 miljard euro uit in de supermarkten – tijdens de feestdagen. Dit blijkt uit een persbericht van het ANP. Moers bevestigt dat we meer kopen door met name de emotie die de supermarkt creëert. “De emotie die voortkomt uit de commercials gaat ervoor zorgen dat we meer gaan kopen.”
Supermarkten moedigen weldegelijk het versterkte kerstgevoel aan. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels legt aan het AD uit hoe het werkt: “Als die commercials niet zouden bestaan, zou je een grotere groep mensen hebben die Kerstmis niet zo belangrijk vinden.”


Omzetstijging door exclusiviteit

“Het is geen geheim dat de supermarkt tijdens Kerstmis meer omzet maakt dan gemiddeld. In dit geval speelt de commercial zeker een rol. Tijdens de feestdagen kopen mensen vaak luxere producten wat leidt tot een aanzienlijke omzetstijging”, vertelt Rianne van Beek – woordvoerder van de supermarkt Plus. Bovendien duidt Van Beek op het feit dat mensen exclusief willen zijn tijdens de feestdagen: “We zien dat net wat meer mensen voor de rollade kiezen in plaats van het ‘alledaagse vlees’.”

Omzet-verhogende verkoopstrategieën

Bovendien zijn er nog een aantal andere trucjes die supermarkten toepassen zodat jij met een bomvolle boodschappentas de deur uit gaat. Je maakt al kennis met de eerste truc zodra je door de deuren van de winkel loopt. Supermarkten kiezen vaak expres voor kalmerende muziek. Hierdoor verlaagt je winkeltempo. Vervolgens gaan de poortjes op een uiterst langzame manier open om wederom snelheid te minderen.

Daarnaast staan de geur- en kleurrijke producten vooraan in de winkel. De gedachte hierachter is namelijk dat we een goed humeur krijgen van veel kleuren en aangename geuren. Hoe dan ook: “We kopen alles waarvan we denken dat het onze Kerst mooier maakt,” aldus Moers.

Voor alle andere foefjes: zie hieronder de infographic.

(https://www.businessinsider.nl/11-trucs-die-supermarkten-toepassen-om-je-zo-veel-mogelijk-te-laten-kopen/)