Massasprint tijdens de Tour of Britain in 2017

De internationale wielrenunie (UCI) heeft een aantal maatregelen aangekondigd om de veiligheid tijdens koersen te vergroten. Dranghekken bij de finish worden een standaardeis en er komt een veiligheidsmanager bij elke wedstrijd. Vijfvoudig kampioen baanwielrennen Theo Bos: “Wielrennen kan écht nog heel veel veiliger.”

Bos: “Wielrennen is een gevaarlijke sport, hoe veilig de baan of weg ook kan zijn. Wanneer je met vijftig man in een massasprint zit, kan het zijn dat er door een afwijkende slinger van een renner iemand ten val komt. En dat is bijna niet te voorkomen bij wielrennen.” Het is dus een risico van het vak. Theo Bos heeft in 2012 zijn ruggenwervel gebroken. “Ik kwam hard ten val in de dranghekken, dat was geen veilig hek. Maar deze zijn makkelijk aan te passen zodat je schade kunt voorkomen.”

Ook trekken wielerkoersen veel publiek. “Toeschouwers staan tijdens de eindsprint over de dranghekken heengebogen, waardoor je meer bezig bent met selfiesticks ontwijken dan dat je je kunt focussen op de weg. ” Hierdoor ontstaan gevaarlijke situaties en is de maatregel om hogere dranghekken te plaatsen volgens Bos een goede manier om deze situaties uit de weg te gaan.

De maatregelen zijn opgesteld door een werkgroep die onder andere bestaat uit wielrenners Philippe Gilbert en Matteo Trentin en ploegmanagers Richard Plugge (Jumbo-Visma) en Iwan Spekenbrink (Sunweb). Bos heeft ook meegedacht om de veiligheidsmaatregelen te verbeteren. “Mijn idee is om een lijn te trekken langs de dranghekken. Als een renner daar vlak naast fietst moet de lijn aangeven dat hij niet vanaf die zijde ingehaald mag worden.”

Afgelopen jaren hebben zich veel gevaarlijke situaties tijdens koersen voorgedaan. Zo is Fabio Jakobsen tijdens de Ronde van Polen in de dranghekken terechtgekomen en heeft daardoor een hersenschudding opgelopen en heeft zijn kaken gebroken. “Dit soort situaties kunnen voorkomen worden en hopelijk dragen deze veiligheidsmaatregelen daaraan bij.”