De hit ‘Booyah’ heeft 100 miljoen streams op Spotify behaald. Het dj-duo Björn van den Biggelaar en Daniel Ortgiess, ook bekend als ‘We Are Loud’, bracht in 2013 het nummer uit met Showtek en Sonny Wilson. Deze week bevestigde Spotify dat de bijzondere mijlpaal behaald was.

Beide heren kregen van Spotify een bijzondere ‘100 miljoen streams’ plaquette uitgereikt. Nadat de 100 miljoen gehaald was duurde het wel nog even voor de officiële bevestiging kwam. Björn van den Biggelaar vertelt dat het wat tijd kostte om alles te regelen. ‘’We moesten alles bij Spotify indienen en zij moesten vervolgens alles controleren en goedkeuren.’’

Kroeg

De hit ontstond onder het genot van een biertje in de kroeg. De twee heren, die elkaar van de Rockacademie in Tilburg kennen, besloten zelf een nummer te maken nadat ‘Make It Bun Dem’ van Skrillex hoorden. Zo gezegd zo gedaan. ‘We Are Loud’ liet Sonny Wilson – in een ‘one-taker’ – het nummer inzingen. Vervolgens stuurden ze het nummer op naar Showtek. Nadat hij zijn eigen versie terugstuurde, wisten beide heren dat dit wel eens wat kon worden. Dat het echter zo groot zou worden hadden ze nooit durven dromen.

Streams berekenen

Van den Biggelaar had al een tijdje in de gaten dat het aantal streams richting de 100 miljoen ging. ‘’Ik had al een berekening gemaakt van het aantal streams per week, zo wist ik ongeveer wel wanneer we het zouden behalen. Toch voelde het erg speciaal toen we de 100 miljoen aantikten.’’
Voor Daniel Ortgiess kwam de plaquette daarentegen als een grote verassing. ‘’Eerlijk gezegd wist ik helemaal niet dat we richting de 100 miljoen gingen. Björn heeft alles zelf geregeld. Ik was dan ook erg verbaasd toen mijn uitgever deze week opeens langskwam met een cadeau. Toen dat de plaquette bleek te zijn was dat een heel bijzonder moment.’’

Publiciteit

De hit betekende voor beiden veel en dat zal altijd zo blijven.  Ze hebben prachtige herinneringen aan het nummer en het leverde hun veel mogelijkheden op. Vooral het optreden in Australië zullen ze nooit vergeten. Nog bijna wekelijks zijn er mensen die Van den Biggelaar en Ortgiess herkennen na het luisteren van het nummer. Nu komen ze door het aantal streams opnieuw in de publiciteit. Volgens Ortgiess zal ‘Booyah’ ze altijd aandacht blijven geven. ‘’Ik heb pas nieuwe muziek uitgebracht en dat gaat nu ook erg lekker. Zonder ‘Booyah’ was ik echter nooit zo ver gekomen.’’ Van den Biggelaar beaamt dit: ‘’Je wordt altijd met dit nummer geassocieerd, het heeft je zoveel gegeven en indirect blijft dat ook in de toekomst zo.’’

Mooie tijd


Inmiddels zijn de twee dj’s allebei een eigen kant op gegaan. Van den Biggelaar is meer popmuziek gaan maken en ook Ortgiess experimenteert met andere stijlen. ‘’Ik maak nog wel dezelfde soort muziek als ik eerst deed, maar ik ben ook bezig met andere genres. De muziekwereld verandert en je moet mee met de tijd.’’ De tijd van ‘Booyah’ zullen beide muzikanten echter nooit vergeten. ‘’Het was een prachtige tijd die we nooit zullen vergeten en niet te evenaren is.’’

De hit Booyah: https://www.youtube.com/watch?v=QCyIY10KBnk