Consumenten gaan duurzaamheid steeds belangrijker vinden. Dit blijkt uit het onderzoek Monitor Merk en Maatschappij 2020 van b-open en MarketResponse. Het onderzoek beschrijft dat dit geldt voor zes van de tien consumenten. Ook zouden consumenten ondanks de coronacrisis vaker bereid zijn extra geld te betalen voor duurzaamheid.

Let op: Artikel gaat verder onder de infographic.

De Groene Chef

Het onderzoek beschrijft ook dat de trend om bij aankoop van producten of diensten te letten op duurzaamheid of de maatschappelijke rol stabiliseert in 2020. De veganistische pop up bar, De Groene Chef van Alexandra van Rijen, een van de bedrijven die zich bezighoudt met duurzaamheid, merkt hier echter niets van. Tijdens de feestdagen in december is Van Rijen druk bezig. Vooral haar borrelplank valt in de smaak. Ze creëert haar eerste borrelplank van de avond en vertelt ondertussen over het proces achter het gerecht.

De eigenaresse pakt een aantal groenteresten uit een bak en legt ze vervolgens op de snijplank. ‘De restanten die ik over heb van andere gerechten, zoals stukken wortel of zoete aardappels, gebruik ik voor de plank. Zo minimaliseer ik het afval.’ Daarnaast probeert ze zo veel mogelijk groente te gebruiken die het dichts bij huis wordt gekweekt. ‘Dit zodat ik minder bijdraag aan de CO2-uitstoot.’

Biologisch afbreekbaar

De borrelplank werd voorheen geserveerd op een houtenplank. ‘De borrelplanken werden zo populair dat deze variant niet meer werkte. Elke houten plank die ik weg gaf moest ik ook weer ophalen. Hier ging te veel tijd in zitten dus besloot ik de borrelhapjes te verpakken in aluminiumschalen.’

De schalen worden in een biologische afbreekbare box geplaats en omwikkelt met plasticfolie. ‘Ik heb helaas nog geen biologische afbreekbare schalen of folie gevonden. Dat is jammer, want ik zou graag mijn hele verpakking biologisch afbreekbaar maken.’ Ze kijkt teleurgesteld naar de plasticfolie. Van Rijen hoopt dat in de toekomst zaken zoals de Sligro meer gaan nadenken over biologische breekbare verpakkingen.

Veganisme

Alexandra Van Rijen is trots op haar veganistische pop up bar maar volgens Ellen Govers, voorzitter van het kenniscentrum voor diëtisten, zitten er nadelen aan de veganistische keuken. ‘Het kernprobleem bij veganisme is de eiwitkwaliteit’, vertelt ze in haar artikel, De voor- en nadelen van veganistisch eten in het tijdschrift voor voeding en diëtiek.

Govers licht toe dat het eiwit van een kippenei het dichts bij het menselijk eiwit ligt. ‘We hebben dagelijks eiwit nodig om darmcellen en bloedcellen te kunnen vervangen en hormonen en enzymen aan te kunnen maken.’ De voorzitter vertelt dat het lichaam geen eiwitreserve heeft. ‘Met uitzondering van sojaeiwit is al het plantaardig eiwit van slechtere kwaliteit dan welk dierlijk eiwit ook.’ Veganisten lopen daarom het risico op een slechtere eiwitopname.

Voor Van Rijen wegen de nadelen niet op tegen de voordelen. Ze bekijkt de borrelplank grondig om de laatste gaatjes te vullen. ‘Veganisme heeft een grote impact op je gezondheid. Je krijgt minder verzadigde vetten binnen, wat beter is voor je hart en bloedvaten. Ook bevordert het een gezond gewicht. Bovendien help je mee met de milieuvervuiling te verminderen. De vee-industrie is namelijk één van de grootste vervuilers. Dit komt doordat het produceren van vlees meer water kost en meer CO2 uitstoot dan het produceren van groente en fruit.’ Na de laatste gaatjes te hebben gevuld kijkt de eigenaresse tevreden naar het resultaat. De plank is klaar om afgehaald te worden.

Resultaat borrelplank van De Groene Chef