Ze schieten als paddenstoelen uit de grond, de ‘koop lokaal’ campagnes. Lokale ondernemers kunnen ieder beetje steun gebruiken, zo luiden de campagnes. Inwoners worden door stad en land aangemoedigd om lokaal te kopen, zowel in steden als in dorpen. Zit er dan toch nog een positieve kant aan de coronacrisis en zijn de koop lokaal campagnes succesvol?

Gemert is zo’n dorp met een koop lokaal campagne. In een foldertje werd onder het motto ‘denk lokaal, koop lokaal’ reclame gemaakt voor lokale ondernemers. Ook voor de lokale Domino’s en Albert Heijn staan advertenties in het foldertje, daar kan je dan weer je vraagtekens bij plaatsen. Waar je ook gaat of staat, er hangen overal waarschuwingen op de deuren. Mondkapjes op, maximaal drie mensen binnen. “In de eerste golf zaten wij met onze handen in het haar. De klantenaantallen gingen hard achteruit, niemand kwam in de winkel,” vertelt de eigenaresse van Koffie en Anders, “Maar dat is nu omgedraaid, voor ons is het nu drukker dan ooit en de koop lokaal campagne heeft daar zeker een rol in gespeeld. Het zal ook meespelen dat de horeca dicht is, mensen werken thuis en drinken meer koffie en thee. In een stad hadden we de coronacrisis niet overleefd. Hier in een dorp hebben we juist de commitment van lokale mensen.”

Bij Kaas en Anders was het in de eerste golf juist drukker dan in de tweede golf. “Op het moment hebben we de normale decemberdrukte en ik zou zeker niet zeggen dat het nu drukker is dan voorgaande jaren,” vertelt de eigenaar, “in de eerste golf merkte we wel dat het drukker was in de winkel. We hebben toen wel één slechte maand gehad en moesten reduceren op personeelskosten. In zo’n situatie is flexibiliteit belangrijk. Als je niet snel kan schakelen, gaat het mis. Nu de horeca gesloten is, kunnen wij daar niet leveren.”

Weinig faillissementen

In Gemert zijn een aantal horecazaken failliet gegaan, maar bij de winkels is weinig sprake van faillissement. Of de koop lokaal campagne daarbij heeft geholpen is onbekend. Ook op landelijke schaal zijn er momenteel weinig faillissementen, blijkt uit een artikel van RTLnieuws. Wel luidt de verwachting dat er een piek gaat komen in april van volgend jaar. Cijfers van het CBS ondersteunen dat, uit onderstaande grafiek blijkt dat er in 2020 minder faillissementen zijn dan in het jaar daarvoor.

koop lokaal bakker
Bron: CB

Van dorp tot stad

Ook in Eindhoven, Enschede, Den Bosch en Dordrecht zijn koop lokaal campagnes. Er komt geen einde aan het lijstje. In Dordrecht is de ‘koop lokaal’ campagne gisteren van start gegaan. De gemeente heeft in samenwerking met tachtig Dordtse ondernemers de campagne opgezet, om de stad zo bruisend te houden. Inwoners worden aangemoedigd om hun kerstinkopen lokaal te doen.