Het aantal mensen met depressieve klachten zal toenemen door de lockdown en sluiting van sportscholen.  Door te sporten maakt het lichaam het stofje endorfine aan waarvan je blij wordt. Life coach Willemijn Buijn: “Ga elke dag een halfuurtje wandelen in daglicht.”

Volgens psychiater Bram Bakker helpt sporten om beter in je vel te zitten en depressies te voorkomen. Psychische klachten komen met name vanuit je hersenschors en die ontlast je met sporten. Als je je lichaam beweegt kom je tot rust. Het is effectiever om buiten te bewegen dan binnen. Bakker: “De sluiting van sportscholen ontneemt mensen hun uitlaatklep. De drempel wordt hoger om te gaan sporten omdat ze het nu op eigen kracht moeten doen. Het aantal mensen met depressieve klachten zal toenemen”.

Verband

Psycholoog Fons van Waterschoot denkt dat er een verband is tussen studenten die niet lekker in hun vel zitten en sporten. “Wandelen geeft hetzelfde effect als antidepressiva, het maakt beiden dezelfde stof aan. Door het sluiten van sportscholen missen ze sociale contacten en hebben ze geen reden om fit te blijven. Dan pakken ze nog een wijntje extra. Veel jongeren hebben de groepsdruk in de sportschool nodig om te bewegen.”

Wandelen

Wandelen is de laatste tijd helemaal hot. Studenten hebben er zelfs namen voor bedacht: een Kowa (korte wandeling) en een LaWa (lange wandeling). Life coach Willemijn Buijn legt uit dat wandelen ook een groot psychisch voordeel heeft: “Het geeft veel rust in je hoofd. Vooral als je in de natuur gaat wandelen. Het is beter om buiten een rondje te lopen dan om binnen op een matje te gaan yogaën. Zet een muziekje op, luister naar een podcast of wandel met een vriendin. Mijn tip: ga elke dag een halfuurtje wandelen met daglicht.”