Het vrouwenvoetbal is de snelst groeiende teamsport van Nederland. De sport wordt steeds zichtbaarder in Nederland. Sinds dit seizoen zendt Fox iedere zondagmiddag één wedstrijd uit en besteedt NOS tijd aan de samenvattingen in de zondag uitzending van Studio Sport van 18.10 uur. Waarom wordt de sport juist tijdens de coronacrisis zichtbaarder?

Dit seizoen, 2020/2021, is het vrouwenvoetbal vaker te zien op de buis. Dat heeft te maken met de groeiende belangstelling, dankzij de winst op het EK in 2017 én de goede prestatie op het WK van 2019.  “De Leeuwinnen werden zichtbaarder en er ontstonden rolmodellen zoals Lieke Martens, Vivianne Miedema. Dat de populariteit toeneemt is ook terug te zien in de kijkcijfers”, aldus Daan Schippers, persvoorlichter bij de KNVB. In november keken er in totaal 906.000 mensen naar de Vrouwen Eredivisie. 4.577.000 mensen keken naar de Eredivisie voor mannen.

Een aantrekkelijke competitie

Samen met betaalde voetbalclubs probeert de KNVB een aantrekkelijke Vrouwen Eredivisie op te zetten. Dat doen ze om alle voetballende meisjes in Nederland te stimuleren, volgens Schippers.

Bovendien worden de transfersommen steeds hoger. Het totaalbedrag dat clubs uitgaven aan speelsters steeg van 387.000 euro naar 700.000 euro. Daarnaast nam de omvang van transfers toe: van 385 naar 522. In Nederland is nog geen sprake van hogere transfersommen. De Vrouwen Eredivisie wordt vooral gezien als een ‘opleidingscompetitie’. Veel OranjeLeeuwinnen spelen in een buitenlandse competitie. Schippers: “Wie weet leiden we nu in de Vrouwen Eredivisie wel de speelsters op die straks door buitenlandse clubs gekocht worden. Dat geeft de talentontwikkeling weer een boost.”