Uit onderzoek van milieuorganisatie Natuur & Milieu blijkt dat de Luchtvaartnota die minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) dit voorjaar presenteerde, aanstuurt op een forse overtreding van het Klimaatakkoord van Parijs. Volgens Joris Melkert, Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft, zijn er veel maatregelen nodig om hier wel aan te kunnen voldoen.

Op basis van de huidige prognose van technologische ontwikkelingen zijn er ieder jaar 300.000 tot 360.000 vluchten in het koolstofbudget passen. Dat zijn er fors minder dan de 566.000 vluchten uit 2019. Dit blijkt uit het onderzoek van Natuur & Milieu.

Minder vluchten

Een maatregel die nodig is om te kunnen voldoen aan het Klimaatakkoord van Parijs is volgens woordvoerder van Natuur & Milieu Dieuwertje Penders dat het aantal vluchten naar beneden moet. “Korte vluchten moeten vervangen worden door treinen. En extra vluchten via Lelystad Airport past met geen mogelijkheid binnen het koolstofbudget en de huidige klimaatcrisis. Lelystad Airport moet naar onze mening nu eindelijk eens definitief van tafel.” Ook is het volgens milieuorganisatie Natuur & Milieu belangrijk dat de aangerichte milieuschade een prijs moet krijgen. “De luchtvaartsector is vrijgesteld van accijns en BTW. De kosten van klimaat-, natuur- en gezondheidsschade van luchtvaart zitten daarom nu niet in de prijs van vliegen verwerkt. Dat moet veranderen, aldus Penders.”

In het Klimaatakkoord van Parijs is bepaald hoeveel koolstofdioxide er per Europees land uitgestoot mag worden. Een land bekijkt zelf in welke sectoren het gaat bezuinigen en hoeveel, als ze zich maar aan aan de afgesproken hoeveelheid houden.  

Niet alleen minder vliegen

Joris Melkert, directeur onderwijs van de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft is kritisch op het onderzoek. Omdat het volgens hem lastig is om de koolstofdioxide binnen de luchtvaart van een land te onderzoeken en te beperken. “Als er een vliegtuig van Spanje naar Nederland vliegt, valt dat dan onder de uitstoot van Spanje, Nederland of het land waarover het vliegtuig vliegt, Frankrijk?” Volgens Melkert is het onderzoek ook niet gebaseerd op technische en innovatie veranderingen. “Er worden in het onderzoek berekeningen gemaakt met de huidige vliegtuigen. Terwijl er geen rekening wordt gehouden met de innovatie op het gebied van zuiniger vliegen.” 

Voor Melkert bestaat nog niet dé technologische oplossing. “Bij een auto stop je er bij wijze van spreke een accu en een elektrische motor in en je bent klaar, zo werkt dat bij de luchtvaart nog niet.” Elektrisch vliegen gaat hem voor Melkert niet worden en hybride zorgt ook voor flinke twijfels. Maar er zijn op dit moment wel aanpassingen mogelijk om de koolstofdioxide de komende jaren te verminderen. “Het is belangrijk dat we oude vliegtuigen vervangen voor moderne, zuinigere en stillere vliegtuigen. Bovendien moet Europa als een geheel luchtruim werken en niet onnodig omvliegen omdat de ene luchtverkeersleiding niet wil praten met een andere. Ook is er is natuurlijk ruimte voor onderzoek naar alternatieve brandstoffen, zoals biobrandstof en synthetische kerosine.”