Steeds meer jongeren zijn actief betrokken bij internetfraude als slachtoffer dan wel als dader. Sinds de uitbraak van het coronavirus is het aantal geregistreerde cybercrime-incidenten flink gestegen. “In maart 2020 werden er 696 meldingen gedaan, terwijl dat er in mei al ruim 1800 waren”, dit blijkt uit een analyse van de nieuwste landelijke cybercrime-statistieken door VPNgids.nl.

Bijna één op de drie digitale fraudeurs is minderjarig, blijkt uit een artikel van Trouw. De werkloosheidsgraad onder jongeren is door corona ruim verdubbeld. Dit blijkt uit een artikel van EenVandaag. Doordat het arbeidsaanbod gestaag afneemt, moeten jongeren op zoek naar een andere manier om hun boterham te verdienen. Steeds meer jongeren kiezen dus voor oplichting. “Het aantal fraudegevallen in de onlinehandel stijgt met 31%. Wat opvalt is het groeiende aandeel van jonge daders”, dit vertelt RTL Nieuws.

Corona

Zoals gezegd speelt corona een prominente rol in de aanzienlijke stijging van het aantal cybercrime-incidenten. “Door de feestmaand én tweede lockdown bestellen we massaal online en daar spelen cybercriminelen op in. Door via bijvoorbeeld phishingberichten over pakketjes onze bankgegevens buit te maken”, dit blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws.

Laagdrempeligheid

In dit geval zijn jongeren zowel de dader als het slachtoffer. Ethisch hacker Sijmen Ruwhof legt uit hoe het zit: “Jongeren hebben nog niet een heel erg goed uitontwikkeld ethisch kompas. Vaak hebben ze niet door wat voor impact hun acties hebben op het leven van een ander. Daardoor zullen zij makkelijker verleid worden voor snel gewin. Soms kunnen zij dus opportunistisch reageren en hebben ze niet door wat de gevolgen van hun acties zijn. Online frauderen is een laagdrempelige strategie om snel aan geld te komen. Als het hunzelf ook ooit is overkomen, is de kans ook groter dat zij in dat circuit terechtkomen.”

Werkwijze van oplichters

Online oplichters werken letterlijk volgens het boekje. Een anonieme bron* legt je uit hoe oplichters te werk gaan: “Oplichters maken vooral gebruik van dure apparaten zoals telefoons en televisies. Deze producten worden aangeboden met een nepadvertentie. Mensen willen het eigenlijk altijd op komen halen. Dan besluit jij om het te laten verzenden tegen een flink lagere prijs. Meestal gaat het slachtoffer hiermee akkoord. Vervolgens wordt het geld overgemaakt en stuur jij niks op.
Je zorgt er altijd voor dat het geld wordt gestort op een pas van iemand die jij niet kent zodat jij uit het wereldje van de politie blijft. Je laat iemand anders pinnen en geeft diegene zijn deel en de rest is voor jou.”
* Identiteit is bekend bij de redactie.

Jongeren als slachtoffer

Steeds meer jongeren zijn de dader van cybercrime-incidenten. Maar we zien ook duidelijk dat steeds meer jongeren het slachtoffer zijn van dit soort incidenten. “Jongeren zijn steeds vaker het slachtoffer van online-oplichters. Opgelicht worden in de digitale wereld waarin ze zijn opgegroeid, voelt voor hen als een afgang. Jongeren praten niet of nauwelijks over fraude-incidenten”, dit maakt het AD bekend.
De grootste groep slachtoffers van aankoopfraude (41,5%) had iets gekocht op een site voor tweedehandsspullen (CBS). Denk bijvoorbeeld aan applicaties als Vinted en Marktplaats.