De sportscholen zijn al voor een lange tijd dicht. Buiten sporten mag in verband met de strengere coronamaatregelen alleen nog maar met zijn tweeën. Sportkundige Mauricio Franklin (28), heeft een speciale top tien workout oefeningen gecreëerd om te gebruiken tijdens deze bizarre tijden.

Mauricio Franklin benadrukt dat het belangrijk is om een alternatieve manier van sporten te zoeken, nu alle sportscholen zijn gesloten. ‘Om gezond te blijven tijdens deze pandemie moet je ervoor zorgen dat je weerstand op peil is. Even lekker de deur uit na een gehele dag thuis gewerkt te hebben.’

‘Al deze oefeningen zijn uit te voeren met of zonder gewichten.’ Franklin heeft de oefeningen verdeeld in twee categorieën: beginner en gevorderd. ‘Voor alle oefeningen geldt: hoe vaker je ze uitvoert hoe intenser ze zijn voor je uithoudingsvermogen. Wanneer je de oefeningen uitvoert met gewichten, train je jouw spieren extra.’

1. Bulgarian split squat (gevorderd) 

Spiergroep: Benen en billen.

2. Squat (beginner en gevorderd)

Spiergroep: Benen en billen.

3. Planken (beginner en gevorderd)

Spiergroep: Core, buik, schouders en benen.

‘Probeer deze oefening zo lang mogelijk vol te houden voor zo veel mogelijk effect. Let erop dat je jouw rug recht houdt.’

4. Push-ups (beginner en gevorderd)

Spiergroep: Armen, borst en buik.

5. Lunges (beginner en gevorderd)

Doelgroep: Benen en billen.

6. Step-ups (beginner en gevorderd)

Spiergroep: Benen en billen.

7. Glute bridge (beginner en gevorderd)

Spiergroep: Hamstrings, billen.

8. Burpees (beginner en gevorderd)

Spiergroep: Full body

9. Sit-ups (beginner en gevorderd)

Spiergroep: buikspieren

10. Jumping jacks (beginner en gevorderd)

Spiergroep: full body